Het weer en maatschappelijke gebeurtenissen hebben invloed op het online koopgedrag van Nederlanders. Deze winter sloeg Nederland aan het breien, een trend gestart door Madonna die een stijging van 187,5% van het aantal verkochte breiboeken bij bol.com veroorzaakte. Het uur van de zonsverduistering op 11 augustus 1999 is het enige uur overdag in de historie van bol.com dat er geen bestellingen zijn geplaatst. Morgen, 30 maart, is het precies vijf jaar geleden dat bol.com van start ging in Nederland. Met ruim een miljoen klanten en bijna vijf miljoen verkochte producten geven de bestellingen bij bol.com een beeld van wat er leeft in Nederland. De hele maand april viert de winkel haar vijfjarig bestaan op http://www.nl.bol.com.

Het weer
Opvallend is dat Nederlanders minder bij bol.com kopen in de lente, maar dat de verkopen tegen de zomer weer aantrekken. November is de maand waarin Nederlanders het meeste bij bol.com kopen. Daniel Ropers, directeur bol.com legt uit: "Op 18 maart 2004, de eerste mooie dag van dit jaar, zagen wij een dip in het aantal bestellingen. Dat heeft niet alleen met internet te maken, maar ook met de mediaproducten die we verkopen. Mensen gaan in de lente liever het huis uit dan dat zij met een boek of film op de bank zitten. In de zomer lijken Nederlanders alweer gewend te zijn aan het mooie weer, want in juni zien we elk jaar een stijging van de bestellingen. De hittegolf van 2003 liet ons zelfs zien dat bij temperaturen vanaf 27°C mensen juist binnen blijven en online bestellen; onze verkoopcijfers waren die dagen duidelijk hoger dan normaal."

In de vijf jaar dat bol.com bestaat, zijn er meer van deze opmerkelijke feiten naar voren gekomen. Enkele andere voorbeelden van opvallende gebeurtenissen zijn:

– In de maanden na 11 september 2001 waren Nederlanders terughoudend met het uitgeven van geld. Internetverkopen stegen juist in deze periode, waarschijnlijk door de mogelijkheid om vanuit de veilige en vertrouwde thuisomgeving te winkelen.

– Het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Máxima op zaterdag 2 februari 2002 liet een vergrote belangstelling van accordeon- en tangomuziek zien. Met name tijdens het weekend van 2 februari schoot de verkoop van Carl Kraayenhof cd’s bij bol.com omhoog: Nederlanders wilden blijkbaar niet tot maandag wachten.

– In 2002 veroorzaakte Pim Fortuyn een politieke discussie, die na zijn dood op 6 mei onder andere te volgen was op de site van bol.com bij de recensierubrieken. Zijn boek kreeg grote belangstelling; nog voordat het was uitgebracht, verkocht bol.com al 10.000 exemplaren. Met name toen het boek in traditionele winkels uitverkocht was, maakten Nederlanders gebruik van de bestelfunctie op bol.com. Zij hadden de tweede druk in huis op dezelfde dag dat deze in de winkels lag.