1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Volgens de Britse politie is het hoogstwaarschijnlijk dat online winkels binnenkort het slachtoffer zullen worden van zogenaamde ‘phishing’ aanvallen.

Bij een Phishing aanval krijgt het slachtoffer eerst een e-mailtje waarin de verzender zich voordoet als een bedrijf. De verzender vraagt in die mail om de accountgegevens van de ontvanger. 18 maanden geleden werd de eerste phishing aanval in Groot-Brittannië ontdekt, maar sinds die tijd zijn de phishing e-mails een stuk verfijnder geworden. Zo worden de slachtoffers dikwijls doorgestuurd naar websites die dezelfde layout hebben als de echte sites van bedrijven.

Tot nog toe richtten hackers zich vooral op online banken en veilingsites als eBay, maar het Britse National Hi-Tech Crime Unit (NHCU) waarschuwt online winkels ervoor dat ook zij op hun hoede moeten zijn. Het NHCU heeft diverse webwinkels ingelicht over het naderende gevaar en helpt de winkels met het beveiligen van hun sites. Het NHCU wil ook de klanten van de webwinkels gaan voorlichten over de gevaren van phishing.

Grote webwinkels als Ocado, Tesco en Sainsbury wisselen momenteel informatie uit om zodoende maatregelen te treffen tegen eventuele aanvallen. Daarbij kijken de winkels goed naar de problemen waar veel online banken al tegen op gelopen zijn. In 2004 leden banken ongeveer 12 miljoen pond verlies door phishing aanvallen en trojans.