3min

Tags in dit artikel

, , , , ,

eBay haalde eind januari nog de woede van een groot aantal verkopers op zich, nadat het zijn prijzen- en feedbacksysteem aangepast had. Maar ondanks de boycot die een aantal verkopers daarna instelde, heeft eBay in het eerste kwartaal van 2008 toch weer meer omzet gedraaid.

Eind januari kondigde eBay flinke veranderingen aan in haar prijzen- en feedbacksysteem aan. Zo gingen de kosten voor het plaatsen van duurdere artikelen en voor onafhankelijke winkels omlaag, maar ging het tarief voor producten onder de 25 dollar omhoog van 5,25 procent naar 8,25 procent. Ook de tarieven voor succesvol afgeronde transacties gingen omhoog. Ook voerde eBay een wijziging in waardoor verkopers met veel goederen en positieve feedback een betere positie in de zoekresultaten krijgen. Volgens eBay waren de wijzigingen nodig, om meer goederen op de veilingsite aangeboden te krijgen en een eerlijker prijzensysteem te krijgen, waarbij eBay afhankelijk is van het succes van verkopers.

Maar een groot aantal eBay-handelaren was het niet eens met deze wijzigingen en besloten de site te gaan boycotten. De eerste officiële tellingen wezen daarna uit dat het boycot leek te werken, want het aantal aangeboden goederen daalde, evenals het aantal verkopen. eBay ontkende echter dat het boycot succes had en de effecten die er waren verdwenen al snel weer. Volgens kenners hebben internethandelaren maar weinig goede alternatieven voor eBay. Zo heeft Amazon restricties gesteld aan de gebruikte goederen die via de site aangeboden mogen worden en Craigslist.com wordt door de meeste verkopers gemeden, omdat de site volgens velen voor illegale activiteiten wordt gebruikt.

En dat er bijna geen andere keus is voor handelaren bleek deze week wel uit de cijfers die eBay presenteerde over het eerste kwartaal van 2008. Het aantal aangeboden artikelen steeg met tien procent tot 647,4 miljoen, volgens eBay een direct gevolg van de prijsverlagingen voor het plaatsen van advertenties. Het bedrijf moest wel erkennen dat het aantal succesvolle transacties iets daalde, maar het bedrijf wilde niet zeggen met welk percentage. Wel is duidelijk dat de totale waarde van alle verkochte goederen in het eerste kwartaal eveneens met tien procent steeg tot zestien miljoen dollar.

Toch is het niet allemaal rooskleurig voor eBay, want het lijkt er steeds meer op dat het bedrijf de grote groeiperiode voorbij is. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007 groeide het aantal actieve gebruikers slechts met een procent tot 83,9 miljoen. eBay erkent dan ook dat het zich steeds meer moet focussen op klanttevredenheid en niet zozeer op groei. "De beste manier om onze actieve gebruikersgroep te laten groeien is door actieve gebruikers zoveel mogelijk vast te houden", aldus CFO Bob Swan van eBay.

De maatregelen die het bedrijf in januari nam dragen daar volgens veel verkopers echter niet aan bij. Daarnaast gaat eBay komende maand ook het feedbacksysteem aanpassen, waardoor verkopers niet meer de mogelijkheid hebben om kopers negatieve feedback te geven. Hoewel zogenaamde ‘Power Sellers’ wel extra vormen van bescherming krijgen, moeten normale verkopers hopen dat de kopers hen goed gezind zijn, want ze kunnen zich niet meer verweren tegen slechte feedback van kopers.

Maar het management van eBay ziet daarin geen reden om van de plannen af te stappen. "We zijn enorm gericht op het verbeteren van de koperservaring op eBay. Dat betekent niet dat verkopers niet belangrijk zijn voor ons, maar wij geloven dat wat goed is voor kopers, uiteindelijk ook goed is voor verkopers", aldus Swan.