Microsoft zal binnen nu en twee weken aan aankondiging maken voor DirectX 11. Zoals het er nu naar uitziet zal dat gebeuren op de Microsoft’s Game Technology Conference, beter bekent als Gamefest 2008. Gamefest zal plaats vinden op 22 en 23 juli in Seattle, Washington.

Tesselation/displacement zal de belangrijkste nieuwe feature worden in DirectX 11. Ook zullen multithreaded rendering en compute shaders aanwezig zijn bij deze nieuwe versie. Het Shader Model zal naar versie 5.0 verhoogd worden maar er wordt nog niets gezegd over raytracing, dit is iets waar Intel de laatste tijd veel mee bezig is in verband met de komende Larrabee-gpu.

DirectX 11 staat naar verwachting pas op de agenda voor eind 2009. nVidia heeft al gemeld liever tot eind 2009 met DirectX 10.0 te blijven werken dan over te stappen naar 10.1. AMD/ATI gebruikt wel DirectX 10.1 maar mist voldoende aansluiting bij gamefabrikanten om dit standaard in games ondersteund te krijgen. De nieuwe generatie ATI-kaarten (R8x0) zullen DirectX 11.0 wel gaan ondersteunen.