2min

Tags in dit artikel

, , ,

De Britse reclame code commissie, de Advertising Standards Authority (ASA), heeft de Britse iPhone-commercial verbannen omdat het misleidend zou zijn. De tv-commercial is per direct van de buis verdwenen en mag in zijn huidige vorm niet meer vertoond worden.

Volgens het ASA worden consumenten misleid omdat de reclame stelt dat op de iPhone de volledige mogelijkheden van internet worden benut. Volgens een tweetal klachten die de commissie ontving is dat niet het geval, omdat de iPhone geen Java en Flash ondersteunt.

"Je weet nooit welk deel van het internet je nodig hebt. Daarom zijn alle delen nu beschikbaar op de iPhone", aldus de voice-over in de commercial. Volgens Apple is het doel van de commercial om te laten zien dat de iPhone je toegang kan verschaffen tot elke website en niet zoals andere toestellen slechts een beperkt aantal websites.

De in Cupertino gevestigde elektronicagigant meldt dan ook dat Safari die voor de iPhone is samengesteld alleen open internetstandaarden gebruikt. Omdat Flash en Java daar niet toe behoren, zijn deze ook niet aanwezig. Ook stelt Apple dat het niet de compatibiliteit met elk stukje software op de markt kan garanderen. De zin "alle delen van het internet" is volgens Apple dan ook niet van toepassing op de functionaliteit, maar op beschikbaarheid van websites.

Hoe dan ook blijf de Advertising Standards Authority van mening dat Apple in de commercial "impliceert dat gebruikers de mogelijkheid wordt geboden om alle websites volledig te zien." Omdat de commercial deze beperkingen van de iPhone niet aan het licht bracht concludeert het ASA dat "de commercial een misleidende impressie van de internetmogelijkheden van de iPhone laat zien." De commercial is in zijn huidige vorm dan ook verbannen en mag nergens meer vertoond worden.