Abonneer je gratis op Techzine!

De Khronos Group, een industrie-consortium voor het ontwikkelen van open programmeerinterfaces voor multimedia, heeft onlangs versie 3.1 van OpenGL en versie 1.0 van OpenSL ES uitgegeven.

OpenGL is een bekende open standaard voor een programmeerinterface voor 3D-beelden en is waarschijnlijk de meest bekende standaard die Khronos onder de hoede heeft. OpenSL ES is een nieuwe standaard voor een programmeerinterface voor hardware- en software-audiomogelijkheden in mobiele apparaten.

De OpenGL 3.1-specificatie heeft verschillende oude onnodige functies verwijderd en meer functies gemarkeerd voor verwijdering in de volgende versie volgens het deprecation-model. OpenGL 3.1 brengt verder versie 1.40 van de GL Shading Language (GLSL), texture buffer objects, signed normalized textures, uniform buffer objects, meer samplers, primitieve herstart, instancing en een CopyBuffer API voor samenwerking tussen OpenGL en OpenCL.

De nieuwste versies van OpenGL en OpenSL ES zijn altijd terug te vinden op de Khronos-website. AMD verwacht OpenGL 3.1-ondersteuning in hun volgende driveruitgave an NVIDIA heeft al een beta-versie van een driver met OpenGL 3.1-ondersteuning voor alle ondersteunde platformen vrijgegeven.