1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Een mooie, geavanceerde smartphone is wat we allemaal willen, maar helaas is het risico dat ze stukgaan groter. Het repareren of vervangen van onderdelen kost vaak vele euro’s. Verzekeraars constateren een opmerkelijke stijging.

Onlangs ontdekte de Verbond voor Verzekeraars, de belangenvereniging voor de in Nederland werkzame particuliere verzekeraars, dat de introductie van nieuwe smartphones gepaard gaat met een toenemend aantal schadeclaims. Michel Bel, statisticus van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek, zegt dat er geen direct verband bestaat, omdat verzekeraars niet registreren welk elektronicaproduct een verzekerde claimt.

Bij de lancering van een nieuw, slim mobieltje stijgt het aantal claims in de categorieën inboedel en huiselektronica "aanzienlijk". Het aantal beroepen op de inboedelverzekering bij de introductie van de iPhone 3 liepen volgens statistici op van de gebruikelijke 15.000 tot 20.000 meldingen per maand naar 25.000. Bij de lancering van de iPhone 4 werden meer dan 35.000 meldingen geregistreerd.

Bij de introductie van de Samsung Galaxy S was ook een piek waarneembaar, maar die was kleiner dan bij de iPhone. Het is niet bekend of het aantal claims vergeleken is met de verkoopcijfers.