2min

Studenten die alleen met een iPad studeren scoren maar liefst 25 procent hoger op hun tentamens dan studenten zonder iPad. De iPad creëert meerdere studiemomenten, waardoor studenten efficiënter leren. Vrijwel iedereen is zeer tevreden over de nieuwe manier van studeren.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van Abilene Christian University (ACU). Deze universiteit werkt al ruim drie jaar met het zogeheten mobile learning program om specifieke voordelen te identificeren van studenten die alleen met een tablet studeren.

Uit de eerste bevindingen blijkt dat studenten die alleen de iPad in plaats van studieboeken gebruiken om te studeren gemiddeld 25 procent hoger scoren dan studiegenoten die met pen en papier werken. Ook zou de introductie van het iPad aan het leerproces meerdere studiemomenten creëren, wat wellicht de hogere cijfers verklaart. Maar liefst 95 procent van de respondenten is zeer tevreden met het studeren op de iPad.

De onderzoekers benadrukken dat alle studenten verschillen en dus het enkel en alleen werken met een iPad niet voor iedereen dezelfde resultaten zal opleveren. Dit is goede reclame voor Apple, die al enige tijd een reclame op tv toont waarin het zegt dat de iPad goed voor het onderwijs is.

Uit recent onderzoek van Harris Interactive, dat is uitgevoerd in opdracht van de Pearson Foundation, bleek al dat tablets niet alleen onder consumenten, maar ook onder studenten, erg geliefd zijn. Vrijwel alle studenten denken dat de tablet een revolutie teweeg zal brengen in de manier van lesgeven en kennisoverdracht. Zeven op de tien studenten zeggen dat de tablet het leerproces een stuk leuker maakt. Bijna de helft van de studenten (48 procent) denkt dat de tablet binnen nu en vijf jaar de geschreven studieboeken zal vervangen. Driekwart van de studenten die een tablet bezit geeft de voorkeur aan digitale studieboeken. Velen van hen verwachten dat de tablet op korte termijn de meeste studieboeken zullen vervangen.