1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Linux-systemen kunnen nu ondersteuning krijgen voor Microsofts Direct3D-API met een nieuwe Gallium3D state tracker. Het is daarmee mogelijk om Direct3D 9-games op Linux te draaien met betere prestaties dan in Wine.

In 2010 werd al Direct3D 10/11 native geïmplementeerd in Linux in eveneens de vorm van een Gallium3D state tracker. Deze state tracker werd uiteindelijk verwijderd omdat die niet gebruikt werd door Wine en de code last had van bitrot.

Deze nieuwe state tracker maakt gebruik van Direct3D 9 en is wel compatible gemaakt met Wine. Daarnaast wordt de state tracker nu actief onderhouden door de maker, is deze geschreven in C in plaats van in C++ en is Gallium3D meer geschikt voor Direct3D 9. Bovendien werken games nu echt op Linux.

Omdat de hardware via de Gallium3D-drivers nu direct wordt aangesproken door Direct3D en niet eerst door OpenGL hoeft, zouden de prestaties zeer goed zijn. Games als Skyrim, Anno 1404 en StarCraft 2 zouden met goede framerates in Linux draaien. Deze games zouden zelfs bijna twee keer zo snel zijn als binnen Wine.

Wordt de Direct3D 9-code ook opgenomen in de hoofd-Mesa-repository, dan zouden ook andere Linux-gamers voordeel kunnen halen uit het project.