2min

Tags in dit artikel

, , , , , ,

Gameplay (1)

Zoals de meeste RPG’s tegenwoordig is het ook ditmaal weer mogelijk om je eigen karakter in elkaar te sleutelen en het beestje een naam te geven. Als je dit hebt gedaan, begint de introquest en zal je al snel in de grote wereld van Amalur worden geplaatst. We willen het verhaal niet verklappen, maar het komt eropneer dat de mensen die in dit koninkrijk leven onder invloed staan van "het lot". Zo is van elke inwoner de toekomst vastgelegd. Jij daarentegen hebt geen lot en bent dus vrij om te gaan en staan waar je wilt. Door het gebrek aan het lot beschik jij als enige over speciale krachten en heb je het privilege om je eigen toekomst in te delen.



Nadat je de introquest hebt voltooid, word je losgelaten in het Koninkrijk Amalur dat vijf grote provincies telt. De reden dat deze wereld zo enorm groot is, is omdat het spel eerst een MMORPG zou worden. Hoewel EA flink zijn best heeft gedaan om de sporen hiervan weg te werken, blijft het originele idee hier en daar toch zichtbaar. Zo kom je regelmatig gebieden tegen die er vrij kaal uitzien met een boompje hier en een plantje daar waar dan monsters en vijanden tussendoor lopen. Maar juist die grote wereld zorgt weer eens voor een andere beleving dan dat we van een standaard-RPG gewend zijn. Die enorme vrijheid zorgt er ook voor dat dit spel nog lang in je geheugen staat gegrift.

Als je dan eenmaal een beetje rondloopt in Amulur kom je vrij vaak mensen met een zwevend vraagteken boven hun hoofd tegen. Deze mensen hebben dan een probleem of een opdracht voor je die je moet oplossen, een zogeheten quest. Er zijn enorm veel van deze quests te vinden, zowel in de steden als in de wilde natuur. Deze quests kunnen uiteenlopen van een paar vijanden uitschakelen tot een reis door de vijf provincies. Elke keer als je een quest voltooit, word je beloond met XP (experience points), geld en verschillende voorwerpen zoals wapens en armor.



XP verdien je niet alleen door quests te voltooien, maar ook door vijanden te verslaan in een gevecht. Voor een gevecht kan je je personage specialiseren in drie verschillende klassen. Zo kan je een Assassin zijn waarmee je vijanden geruisloos kan uitschakelen. Ben je meer van frontale aanvallen dan kan je een Warrior worden. Als laatste is het mogelijk om een Mage te zijn die een arsenaal spreuken tot zijn beschikking heeft. Aangezien je twee verschillende wapens tegelijk kan dragen is het mogelijk om een combinatie van deze drie klassen te maken. Zo kan je als primair wapen een zwaard nemen en als secundair wapen een magische staf zodat je elke vijand te lijf kan gaan.