,

Gameplay (1)

Aanvallen

Zoals gezegd speel je in deze game de op wraak beluste Asura. Al slaand en schoppend moet hij zijn weg banen door de legers van Shinkoku en hordes Gohma. Zijn vuisten vormen Asura’s belangrijkste wapen in deze strijd. Door herhaaldelijk op de aanvalknop te drukken, voert Asura een combo aan vuistslagen en schoppen uit. Deze comboaanval kun je afwisselen met een zware aanval die extra veel schade aanricht aan je vijanden. Let wel: als je deze eenmaal gebruikt hebt, kun je een korte tijd geen gebruik maken van deze zware aanval omdat Asura dan oververhit is van woede. Zodra hij is afgekoeld kun je deze aanval weer loslaten op de vijanden om je heen. Als je de aanvalknop ingedrukt houdt, trekt Asura een kleine sprint alvorens hij een mepaanval uitvoert. Hiermee sla je je vijanden de lucht in.

Naast de slaan- en schopaanvallen beschikt Asura tevens over een vuuraanval. Door de vuurknop ingedrukt te houden zal Asura vliegensvlug een herhaaldelijke schietaanval uitvoeren. Met behulp van de linker joystick kun je de aanval richten. Deze aanval is alleen handig voor de vijanden die zich in de lucht bevinden: de schietaanval zal nauwelijks schade aanrichten aan de tegenstanders op de grond.

Soms verschijnt er een icoon in beeld dat een knop op je controller weergeeft. Als je deze knop op tijd indrukt zal Asura een aanval inzetten die veel schade toebrengt aan je vijanden. Deze gaat gepaard met prachtige animaties waarin je de pijn van het gezicht van je tegenstanders kunt aflezen. Mocht je door een vijand gemept worden, dan is het mogelijk om de schade van zijn aanval te beperken door tijdig op de springknop te drukken. Een handig trucje aangezien je hordes Gohma en soldaten van Shinkoku’s leger van je moet afslaan.

Burst Gauge en Unlimited Gauge

Deze aanvallen dienen niet zozeer om je vijanden een kopje kleiner te maken, maar om je Burst Gauge of uitbarstingsmeter te vullen. Zodra deze meter vol is, kun je een verwoestende aanval uitoefenen op je vijanden. In de meeste gevallen dient deze aanval om vorderingen in de game te maken. Om een level te doorlopen moet je de uitbarstingsmeter meerdere keren zien te vullen en woedeaanvallen uithalen.

Als je schade toebrengt of oploopt, stijgt de Unlimited Gauge of oneindigheidsmeter. Als je deze aanval activeert, nemen Asura’s krachten tijdelijk aanzienlijk toe. In deze modus kan Asura niet oververhit raken door zware aanvallen. Als je het moeilijkheidsniveau op easy instelt, zal deze aanval automatisch geactiveerd worden. Bij normal of hard zul je deze zelf moeten triggeren.

Al spelende wordt Asura’s kracht steeds groter. Daarvoor hoef je geen power ups te verzamelen of upgrades bij elkaar te sparen door vijanden te verslaan. Naarmate je verder komt in het spel wordt Asura’s woede echter ook steeds groter en daarin schuilt de bron van zijn kracht. Dit is een element dat ik graag anders had gezien om het spel wat meer diepgang te geven.