,

Gameplay (2)

Animaties

De animaties voeren de boventoon in Asura’s Wrath. Sommige episodes in deze game duren ongeveer een half uur als je alle animaties aandachtig leest en bekijkt. Je mag van geluk spreken als je in deze episode 10 minuten mag spelen. De daadwerkelijke speeltijd is in de meeste levels zo’n vijf tot acht minuten, maar soms ook minder. De bedoeling van Capcom en CyberConnect2 is helder: zij willen met Asura’s Wrath een soort van animatiefilm voor gaming consoles neerzetten. Dit concept is niet geheel nieuw: we zagen het al eerder bij de game Heavy Rain. De gameplay van Asura’s Wrath is vergelijkbaar met dit spel, maar dan met veel meer actie.

Uiteraard is Asura’s Wrath meer dan alleen naar animatiefilmpjes kijken. De fragmenten zijn namelijk interactief. Dat betekent dat je tijdens het bekijken van de video’s drukcommando’s moet uitvoeren. Als een icoontje in beeld verschijnt, moet je de bijbehorende knop (herhaaldelijk) indrukken of joystick bewegen. Dit concept wordt ook wel quick time events genoemd. Timing daarbij is essentieel. Druk je te vroeg of te laat, dan gaat dat ten koste van je accuracy. Als je dat te vaak doet, wordt het lastiger om een goede score te behalen. "Nou en?" zullen sommigen vast en zeker denken. Als je benieuwd bent naar de verborgen episode en een alternatief einde moet je in ten minste vijf episodes de maximale score zien te behalen. Naast accuracy kun je je score verhogen door zoveel mogelijk vijanden te verslaan en episodes zo snel mogelijk af te ronden.

Het is de vraag of gamers deze interactieve anime zullen waarderen of niet. Persoonlijk vind ik het prachtig om naar de filmpjes te kijken, om zo te zien hoe zowel het verhaal als de personages zich ontwikkelen. Anderen zullen dit als een groot minpunt beschouwen, omdat het ten koste gaat van de gameplay. In plaats van te gamen kijk je het grootste gedeelte van de tijd naar videofragmenten. Dat is een overweging die je vooraf moet maken voordat je daadwerkelijk tot aanschaf van deze game overgaat.

Bediening

De bediening is zeer eenvoudig en soepel. Het in elkaar meppen van je vijanden was nog nooit zo gemakkelijk. Helaas is er wel een flinke downside: er zit vrijwel geen enkele strategie in de game. Blind op je vijanden afstormen en herhaaldelijk op de aanvalknop drukken is in negen van de tien gevallen voldoende om korte metten te maken met iedereen. Bij sommige bazen werkt deze tactiek niet en zul je wat strategischer te werk moeten gaan. Ik had graag wat meer uitdaging gezien.