In 2007 verscheen op de Xbox 360 en pc de game Mass Effect, ontwikkeld door BioWare, bekend van onder andere Dragon Age, Baldur’s Gate en Star Wars: The Old Republic. Dit was het begin van een groots avontuur waarin het voortleven van niet alleen de mensheid, maar van het hele universum op het spel staat. Voor veel gamers is de Mass Effect-serie uitgegroeid tot de ‘Star Wars onder de games’.

Mass Effect is een mix van het RPG- en third-personshootergenre en wordt geroemd voor de gedurfde uitvoering van de storytelling. Het is namelijk niet zomaar een lineair verhaal. Nee, jij zult beslissende keuzes moeten maken waar levens vanaf hangen. Het kan dus zo zijn dat je in een tweede playtrough wel een personage weet te overtuigen om je te helpen in de strijd voor overleving, dankzij een andere aanpak van het gesprek, in plaats van hem de kogel te geven.

Met Mass Effect 2 werd het een stukje lastiger voor BioWare. Het verhaal sluit namelijk aan op Mass Effect 1 en alle gemaakte keuzes in het eerste deel dienen natuurlijk verwerkt te zijn in het tweede deel. De Xbox 360- en pc-versie van Mass Effect 2 beschikten over de optie om de savegame van het eerste deel te importeren. PlayStation 3-bezitters maakten met dit deel voor de eerste keer kennis met het Mass Effect-universum en missen dus deel één, al werd dit deels gecompenseerd door een interactief verhaal als introductie. Opnieuw deed BioWare er alles aan om de speler het gevoel te geven dat zijn keuzes invloed hebben op ontwikkelingen in het heelal. Een oud ras genaamd de Reapers dat eens in de 50.000 jaar al het geavanceerde leven uit het heelal verwijdert, is volgens Shepard de reden voor het recent verdwijnen van kolonies door het heelal. Dit is voor Shepard reden om op onderzoek uit te gaan en hij rekruteert onderweg een gespecialiseerd team om deze allesverslindende vijand tegen te houden.

Aangekomen bij deel drie is het verhaal complexer dan ooit, maar BioWare hoeft zich dit keer niet in te houden aangezien de gamedeveloper heeft aangegeven dat deel drie het laatste deel zal zijn in de Shepard-trilogie. BioWare weet ook dat de verwachtingen hooggespannen zijn, een paar epische trailers vooraf aan de lancering en een ludieke actie waardoor fanatiekelingen de game voor de release konden bemachtigen deden daar nog een schepje boven. Wij konden in ieder geval niet wachten om deze game te gaan spelen.