4min

Singleplayer

Voordat je begint aan Mass Effect 3 is het verstandig om deel één en twee ook gespeeld te hebben. De games vormen namelijk één groot geheel en het is gewoon zonde om zo’n groot deel van het verhaal te missen. Vind je deel één en twee niet interessant, dan zal ook Mass Effect 3 je waarschijnlijk niet liggen.

Zodra je de game opstart, krijg je de mogelijkheid om je Mass Effect 2-savegame te importeren. Je neemt dus je volledige personage over, inclusief het uiterlijk en de gemaakt keuzes. Indien je er toch voor kiest om bij deel drie in te stappen, krijg je de belangrijkste keuzes uit de vorige delen nog eens voorgelegd, maar dit zal uiteindelijk minder invloed op je hebben dan dat je het echt hebt meegemaakt. Natuurlijk kun je jouw Shepard volledig naar eigen smaak customizen.

BioWare wilde met Mass Effect 3 een breder publiek aanspreken en geeft de keuze uit verschillende speelstijlen. Er valt te kiezen voor een gameplay-ervaring van een shooter, keuzes kunnen niet door jouzelf gemaakt worden, maar het spel heeft deze van te voren bepaald. Dan is er de keuze voor een gameplaystijl die juist de verhaalkant op gaat. Tegenstanders zullen dan beduidend simpeler te verslaan zijn. Gelukkig is er nog een derde keuze, de pure Mass Effect-ervaring om de die-hardfans niet teleur te stellen, waarbij zowel het verhaal als de combat wordt beleefd zoals BioWare het heeft bedoeld.



Begin van het einde


Dan beginnen we, eindelijk, aan het laatste deel van de trilogie. Om geen belangrijke ontwikkelingen uit het verhaal te verklappen zullen we het vrij algemeen houden.

Voor degenen die de laatste downloadable content (The Arrival) van Mass Effect 2 hebben gespeeld, weten dat Shepard een aantal acties heeft moeten uitvoeren die niet volgens het boekje gingen om de aantocht van de Reapers te kunnen bewijzen. Hierdoor heeft hij echter wel zijn titel van Commander moeten inleveren. Toch zijn er personages die nog altijd het volle vertrouwen in Shepard hebben, wat maar goed ook is, want elke hulp is gewenst.

De Council, het hoogste bestuur in het universum, is nog niet overtuigd van het aankomende gevaar van de Reapers, maar hier komt snel verandering in wanneer deze vijand in grote getallen de aarde in puin brengen op het moment dat Shepard de Council juist wil overtuigen om actie te ondernemen. De titel van Commander mag dus al gauw weer worden gedragen.



Keuzes


Hier begint opnieuw een tocht met je vertrouwde crew, met de aanvulling van een aantal nieuwe personages, van planeet naar planeet, opzoek naar hulp op enig kans van slagen om de Reapers te verslaan. Opnieuw kom je als Commander Shepard voor beslissingen te staan waar levens vanaf hangen. Levens van personages waar jij door de tijd heen een band mee hebt opgebouwd en levens van miljoenen mensen waarvan de planeet wordt bedreigd. Je komt vaak voor keuzes te staan en zult dan moeten kiezen tussen twee slechte oplossingen, want verliezen lijden ga je sowieso. Gelukkig bieden de keuzes niet alleen nadelen. Door het redden van personen en hele bevolkingen verzamel je War Assets waardoor je ‘Galaxy at War Readiness’ stijgt zodat je beter voorbereid bent op de aanval van de Reapers. Het spel laat je vrij of je de good guy of bad guy uithangt. Dit wordt net als in de vorige delen tot uiting gebracht in een Paragon- en Renegade-level. Wanneer je een Mass Effect 2-savegame tot je beschikking hebt voor import, heb je natuurlijk al een reputatie opgebouwd, met bijkomende consequenties.



Het gevecht tegen de Reapers is Shepards grootste zorg, maar zeker niet de enige. De Illusive Man, de leider van Cerberus, die je, zij het met voorbedachte rade, van de dood heeft gered in deel twee. Niet geheel eens met de ideeën van deze duistere man gaat Shepard weer zijn eigen pad, een pad waar ook de Illusive Man zich op bevindt en ze tegenover elkaar komen te staan. Dit zorgt er in ieder geval voor dat het scala aan tegenstanders niet beperkt wordt tot buitenaardse wezens en daardoor zal per type tegenstander een andere tactiek toegepast moeten worden.

Powers


Gelukkig bezitten Shepard en zijn compagnons over verschillende handige vaardigheden, uiteraard naast een breed aanbod aan wapens. Tegenstanders kunnen door middel van deze krachten gemanipuleerd worden en worden bijvoorbeeld tegenstanders met schilden door de lucht gegooid waardoor ze beduidend makkelijker te verslaan zijn.



Hier komt het roleplayinggedeelte van de game ook weer terug. Vaardigheden en wapens zijn naar eigen smaak te selecteren en verbeteren waardoor je naarmate het gebruik in level zult stijgen en nieuwe vaardigheden kan ontgrendelen.

Een zorgenkindje van de Mass Effect-games zijn altijd de minigames geweest. Deze zijn nog altijd aanwezig, maar in een minder frustrerende vorm, waardoor je minder tijd kwijt bent aan bijvoorbeeld het scannen van planeten op mineralen. Ook zet BioWare de inmiddels bekende en misschien wel beruchte downloadablecontentplannen voort. Zo bezit de Limited Edition al een extra missie en personage en voelen sommige gamers zich enigszins bekocht.

De speelduur van Mass Effect 3 bedraagt ongeveer 40 uur wanneer je slechts het hoofdverhaal volgt. Net als in de vorige delen zijn er sidemissies aanwezig. Deze kun je oppakken door te luisteren naar wat er door NPC’s wordt gezegd wanneer je langs ze loopt. Aangezien het verhaal eindigt met deel drie, zul je na het zien van de credits niet meer verder kunnen spelen. Wel krijg je de toegang tot New Game+ en begin je opnieuw aan het verhaal van Mass Effect 3 met behoud van level, upgrades en equipement en heb je de mogelijkheid om andere keuzes te maken.