Graphics & geluid

Niet alleen dankzij het verhaal onderscheidt Mass Effect zich van de concurrenten, ook grafisch gooit de serie hoge ogen. Dankzij de Unreal 3-engine heeft BioWare een universum weten te creëren waarin planeten tot leven komen met elk zijn eigen landschappen, kenmerken en details. Alles is tot op in de puntjes verzorgd alsof de ontwikkelaars zelf op pad zijn geweest om onderzoek te doen naar levensvormen, klimaat en cultuur.

De invasie van de Reapers wordt prachtig weergegeven en de terreur die het met zich meebrengt, grijpt je echt. Dat BioWare dit voor elkaar heeft gekregen is zeker uniek.

Tegenover het vorige deel ziet de game er over het algemeen weer net iets beter uit. Toch is niet alles perfect. Af en toe zijn er wat framerateprobleempjes, oppoppende textures en loopt de lipsynchronisatie niet helemaal lekker. Veel invloed heeft het echter niet op de ervaring en het doet daarom niet af aan de geweldige prestatie die BioWare heeft weten neer te zetten qua graphics.

Ook het geluid in Mass Effect 3 is opnieuw topnotch. We laten ons nogal eens meeslepen door de soundtrack in games en in Mass Effect 3 is dit niet anders. Een opvallende naam tussen de componisten is Clint Mansell, onder andere bekend van Requiem for a Dream. Hij weet dus als geen ander in te spelen op emoties.

Voiceacting is altijd een belangrijk onderdeel geweest voor de Mass Effect-games. Tijdens een playthrough ben je uren bezig geweest met het praten tegen NPC’s (non-player character) om informatie te verzamelen of mensen te overtuigen van bepaalde zaken. Als dit niet in orde is, valt de hele beleving weg. Gelukkig is dit bij Mass Effect 3 niet het geval. Belangrijke personages hebben een herkenbaar eigen stemgeluid en worden overtuigend neergezet.