, ,

Forza Wat?

De naamsverandering van Forza is dus zoals je begrijpt niet de enige transformatie die de serie heeft ondergaan. In Forza Horizon verlaten we het klassieke baanracen en krijgen we ruim baan in Midden-Amerika om met onze dure bolides door verschillende landschappen te scheuren. Letterlijk door landschappen, want je begeeft je niet alleen op het harde asfalt. En nee: dat is niet te danken aan slecht stuurmanschap. Zo rijden we van een bergpad vol haarspeldbochten, via uitgestrekte ‘country roads’, naar een pittoresk dorpje waar we uiteraard met 200 kilometer per uur doorheen knallen.

Je beschikt dus over één grote kaart. Een leuk extraatje hierbij is Xbox SmartGlass. Wanneer je beschikt over een PC met Windows 8, een smartphone met Windows Phone 7 of 8, of een apparaat met Android 4.x of iOS, kan de Xbox SmartGlass-app fungeren als landkaart. Hier kun je snel even een blik op werpen, of er een evenement in de buurt is, of snel de route bekijken. Naast de open speelwereld is er voor het eerst een dag/nacht-cyclus in de Forza-reeks aanwezig. Dit is een veelgevraagde functie bij de fans. Alles ziet er enorm gedetailleerd uit, van de omgeving tot de auto’s, de ontwikkelaars hebben hier echt fantastisch werk geleverd.

Om het festival extra sfeer te geven, schalt er tijdens het racen opzwepende muziek door de boxen. Je hebt de keuze uit drie radiozenders met elk een eigen muziek-genre en radio-dj. Daarnaast word je door een zwoele vrouwenstem geïnformeerd over de beschikbare evenementen. Microsoft heeft er overigens voor gekozen om de volledige game te vertalen naar het Nederlands. Ervaren gamers zouden dit waarschijnlijk het liefst aanpassen naar het Engels, maar wat betreft voice-acting is het helemaal niet zo’n slecht resultaat. Indien je dit toch wilt aanpassen zal dat niet in-game kunnen, maar dien je dit te doen via de systeeminstellingen van de Xbox 360-console zelf, door jezelf tot inwoner van het het Verenigd Koninkrijk te bombarderen.

Voortbouwen op succes
Uiteraard hebben we nog wel te maken met Forza, wat betekent dat de vertrouwde race-ervaring zeer zeker aanwezig is. Eén van de sterkste punten van de Forza-serie is echter de hele beleving naast het racen. De passie voor auto’s en het showen aan anderen. Dit is in Forza Horizon nog meer naar voren gebracht door een soort van verhaallijn in het spel te verwerken.

Horizon is namelijk een festival, waar autoliefhebbers én racers bij elkaar komen. Tijdens dit festival worden er verschillende unieke races georganiseerd waarin jij zult moeten bewijzen dat je de beste racer van allemaal bent en zo uitgroeit tot dé beroemdheid onder de autofanaten. Er zijn meer dan 200 verschillende auto’s beschikbaar in Forza Horizon, dit zijn er minder dan Forza Motorsport 4, maar het aanbod is daarentegen zeer divers. Van klassieke oldtimers tot snelle racemonsters tot logge terreinwagens, allemaal te tunen naar eigen smaak. Wat ik dan wel weer een beetje mis, is het schademodel. Er verschijnen wel wat krasjes en deukjes hier en daar na een goede botsing en ook koplampen sneuvelen hierbij, maar veel verder dan dat gaat het helaas niet.