, ,

Het gaat hard met de Third Person Shooter-serie Gears of War. Op één consolegeneratie hebben Microsoft en Epic Games met Gears of War: Judgment alweer de vierde telg uit de serie uitgebracht. Ondanks dat Epic de rechten op de Gears-serie bezit, komen de games nog altijd exclusief uit op de console van Microsoft, op een uitstapje van deel één naar de PC na. Beide partijen zullen zeer tevreden zijn met de samenwerking, gezien de verkoopaantallen van de serie, die de negentien miljoen reeds heeft overschreden.

Het einde van de huidige consolegeneratie is in zicht, gamers weten het, ontwikkelaars weten het, alleen Microsoft is nog aan het wachten op het juiste moment om zijn next-gen console aan te kondigen. Maar eigenlijk bevestigt de komst van Gears of War: Judgment dat het einde van de Xbox 360 nadert. Nog één laatste afscheidsknaller moet de fans bekoren, maar het moge duidelijk zijn dat Judgment niet van hetzelfde kaliber wordt als zijn voorgangers. De keuze om Judgment niet zoals de vorige delen net voor kerst uit te brengen maar in het relatief rustige voorjaar wijst hier al op. Daarnaast wordt de game dit keer niet door Epic zelf ontwikkeld, maar is dit uitbesteed aan de Poolse ontwikkelaar People Can Fly, dat eerder verantwoordelijk was voor de over-the-top FPS Bulletstorm.

People Can Fly is tegenwoordig onderdeel van Epic en het is dan ook niet zo vreemd dat Bulletstorm hier en daar wel wat trekjes heeft van Gears, wat met name terug te zien was in de personages en omgevingen. Dit keer lijkt het andersom het geval te zijn met de komst van een scoresysteem in de singleplayer. Daarnaast zijn er door Epic en People Can Fly meer beloftes gedaan om een frisse wind door de serie te laten waaien, waar ik uiteraard op terugkom gedurende deze review.

Gears of War: Judgment wordt exclusief uitgebracht voor de Xbox 360. In de prijsvergelijker van Techzine vind je Gears of War: Judgment momenteel voor een prijs van ongeveer 45 euro.