Review: X-Men Origins: Wolverine

Gameplay en Verhaal

Als we de game voor het eerst opstarten zien we Wolverine met een helicopter naar een plaats in Afrika gebracht worden. Wolverine behoort tot een elite groep soldaten die een conflict moet beëindigen. Nadat deze missie uitgespeeld is raken Wolverine en zijn halbroer Victor Creed in een conflict. Zijn broer zoekt hem op wanneer hij met zijn geliefde door de nacht loopt. Het loopt uit op een gevecht waarbij Logan zijn bewustzijn verliest, en zijn broer hem zijn klauwen afpakt door er op te gaan staan. Hierdoor breken ze af. Zodra Wolverine tijdelijk buiten bewustzijn is, zoekt Victor zijn vriendin op en vermoord haar.

[imgbc title="X-Men Origens: Wolverine Screenshot" width=549 height=304]http://www.techzine.nl/uploaded/20452_04665b15.jpg[/imgcb]
Als Wolverine weer bij bewustzijn komt spreekt hij met Colonel Striker. Hij heeft momenteel een project lopen waar Wolverine aan kan bijdragen. Hij zal worden ingeënt met Adamantium, een van de sterkste metalen op aarde. Dit zal hem nog sterker maken dan hij al is. Zodra Wolverine de procedure ondergaat en hij bijkomt, breekt de hel uit in het laboratorium. Hier begint de game pas echt.

Tijdens de game wordt als snel duidelijk hoe sterk Logan is. Tijdens de eerste missie in Afrika word je met een helicopter getransporteerd naar het rendezvouspunt. De helicopter wordt neergeschoten door een raket en Wolverine overleeft dit door zijn genezende gaven. Deze missie is gelijk een tutorial waarin we kennismaken met de gigantische atleet genaamd Wolverine. Zonder moeite springt hij op een vliegende helicopter, beukt hij het raam in, trekt hij de piloot eruit en houdt hij die met zijn hoofd tussen de nog roterende propellers van de helicopter. Het zal je vast niet verbazen, maar dit overleeft de beste man niet. Wolverine gooit zijn lijk weg en springt net op tijd naar de veilige grond toe, zonder maar een centje pijn geleden te hebben.

De game zit vol met dit soort momenten. Er zullen vast mensen zijn die dat absurd, onrealistisch en over de top vinden. Ik kan niet anders dan beamen dat dit stiekem ook zo is. Logan staat echter bekend om dit soort dingen. Als je als stripheld op het witte doek wordt gezet dan gebeuren dit soort dingen. Vele superhelden gingen hem voor in het uithalen van onwaarschijnlijke capriolen en we kunnen hen dit ook niet kwalijk nemen. De manier waarop dit uitgewerkt is in deze game is subliem te noemen. Meestal gaat het wel wat gepaard met button bashing om een raam in te beuken of ergens het hoofd van een stenen monster af te trekken, maar elke keer dat dit gebeurt zit je te kijken en bedenk je je hoe gaaf het wel niet is om dit te doen.

Wolverine bezit over een gave die in de game ook wel een ‘leap’ wordt genoemd. Een leap is niets meer dan van een behoorlijke afstand op de tegenstander afspringen om vervolgens met je klauwen in zijn lichaam bovenop hem te landen. Met combo’s kun je zo in een keer in luttele seconden de vijand onschadelijk maken, helaas voor hem vaak met de dood tot gevolg. Een korte sfeerimpressie over hoe dit moois allemaal in zijn werk gaat vind je hieronder.


De game is behoorlijk bruut. De bloedspetters vliegen in het rond, net als ledematen trouwens. Dit zorgt ervoor dat de game een zeer hoge leeftijdsclassificatie heeft gekregen. Je moet officieel (hier in Nederland merk je daar weinig van) 18 jaar oud zijn om dit spel te mogen spelen. Dit is een risicovolle keuze geweest van de ontwikkelaar. Veel mensen die enthousiast zijn over de film willen wellicht ook de game spelen. In sommige landen houdt het snel op als je de game wilt kopen en je bent nog geen 18. Ik vind dit een keuze waar nogal wat risico’s aan verbonden zijn, maar ben blij dat de ontwikkelaar dit toch gedaan heeft, aangezien ik dit een meerwaarde vind die de bruutheid van Wolverine benadrukt.

Over de besturing kunnen we vrij kort zijn. De meeste acties voer je uit met de vier functietoetsen op de Xbox controller (slaan, hard slaan, gooien en springen) en de schouderknoppen worden gebruikt om een vijand mee te locken en er naar toe te leapen. Met de triggers sluip je en wijk je uit voor aanvallen van vijanden. Dit had wellicht beter gekund. Het kan aan mij liggen, maar het leapen en voornamelijk het dodgen voelt niet zo natuurlijk aan als ik heb meegemaakt in andere games.
Bron:Techzine Redactie