, ,

De Nintendo DS leent zich in mijn ogen prima voor een RTS-spel. Met het dubbele scherm en het touchpad is er voor de speler voldoende ruimte voor spelinformatie. Zelf had ik niet veel ervaring met dit genre spel dus besloot ik om met de verhaallijn-mode te beginnen. Zoals verwacht wordt je overspoeld met informatie en volgorde over hoe het spel gespeeld moet worden. Erg goed natuurlijk voor de beginnende speler.

In een aantal hoofdstukken wordt het spel spelenderwijs uitgelegd en krijg je kennis van de basisfacetten van het spel. De besturing op de DS is uitermate geschikt voor dit spel. Het touchscreen komt optimaal tot zijn recht. Voor diegene die de verhaallijn willen spelen gaat het misschien niet snel genoeg. Al snel had ik in de gaten dat de andere speloptie, continuous play, zonder de hints en tips leuker is, want de verhaallijn is niet meer dan een urenlange inleiding op het spel.

Toch hoef je niet de hele verhaallijn-mode uit te spelen om een goede indruk te krijgen van het spel en om het goed te kunnen spelen. Na de eerste paar hoofdstukken kan je best het vrije gedeelte van de ‘continuous play’ proberen.

In bepaalde opzichten lijkt het spel wel op een aantal vergelijkbare spellen. Om een bepaald gebouw te kunnen bouwen om de inwoners tevreden te houden heb je weer een aantal vereisten nodig om dat te kunnen doen. Ook is het mogelijk om handel te drijven met andere volken en belastingen te heffen op je eigen inwoners

De interface laat zich ook eenvoudig bedienen. Het geheel is overzichtelijk en past geheel bij het spel, niet al te ingewikkeld. Al met al is het een heel toegankelijk spel voor als je niet te moeilijk een keer een laagdrempelig spel wilt spelen, daarom zeer geschikt voor het ‘casual’ publiek voor de Nintendo DS, maar ook de Wii.

Graphics en geluid

Waar Grand Theft Auto: Chinatown Wars de show stal en echt liet zien waartoe de Nintendo DS in staat is loopt ‘Create a New World’ daarin toch een beetje achter. Maar misschien is het niet eerlijk om beide games met elkaar te vergelijken omdat ze toch een andere doelgroep aanspreken. De graphics zijn redelijk goed te noemen en zijn prima te vergelijken met het gemiddelde spel wat in deze tijd is uitgekomen voor de Nintendo DS.

Het geluid is niet spectaculair te noemen. Verder dan een muziekje, wat al snel gaat vervelen, en de standaard geluidseffecten gaat het niet. Wel zijn de dialogen in de verhaallijn allemaal ook gesproken, wat dan wel weer aardig is.