, ,

Fight!

Als je bekend bent met de meest recente games van EA Sports, dan zal je ook weinig verschil aantreffen in Fight Night Round 4, behalve het genre natuurlijk. Op zich is dat niet verkeerd, want het voelt dan ook gelijk vertrouwd aan. Net zoals bij andere spellen van EA Sports, bijvoorbeeld de FIFA-reeks is het mogelijk om een carriere te beginnen. Ook in de boxsport is dit mogelijk. Je krijgt in het begin direct de keuze uit één van de vooringestelde boxers, of het zelf maken van een boxer. Verder weinig nieuws dus.

Zoals gebruikelijk begin je onderaan de ladder, om je helemaal op te werken naar de legendarische status. Het is mogelijk om gevechten in te plannen, daar naar toe te werken door middel van trainingen, en na de wedstrijd te herstellen. Door de trainingen is het mogelijk om je personage te verbeteren. Door dit zelf te doen in plaats van de training te simuleren zal je sneller beter worden.

En dan waar het om gaat; het vechten in de ring. Zoals eerder besproken zijn de controls soms lastig en vermoeiend en zal de nieuwe update voor sommigen echt niet snel genoeg kunnen komen. Ik moet zeggen dat het spel me grafisch gezien erg heeft weten te verrassen. Ik was onder de indruk van de mate van detail van spelers, de moves en alles eigenlijk wat eromheen gebeurt. Een opmerking over het geluid mag zeker niet ontbreken, dit is ook prima in orde. Het bokscommentaar is prima en de omgevingsgeluiden doen je echt in een heuse arena wanen.

Ook de multiplayer mag natuurlijk niet ontbreken in dit spel. Het zal je daarom misschien niet verbazen dat dit niet veel bijzonders is, gezien het spel natuurlijk gericht is op een één-tegen-één gevecht. Het is binnen het spel mogelijk om te kiezen tussen een ranked en unranked gevecht in de drie bekende gewichtsklasses, niets meer maar zeker ook niets minder.

Eerdere versies van het spel heb ik niet gespeeld, maar als ik afga op screenshots die ik van Fight Night Round 3 heb gezien is het Electronic Arts toch goed gelukt om weer vooruitgang op diverse fronten te boeken.