3min

Tags in dit artikel

, ,

Gameplay

En dan natuurlijk waar het om gaat. Hoe speelt het spel? En weet het weer een beetje het NFS-gevoel te produceren? Beide vragen kan ik positief beantwoorden. Het is een goed opgezet spel en mag ook zeker verslavend genoemd worden. In de carriere-modes is het mogelijk om de welbekende ervaringspunten te verdienen waardoor je verder kunt komen om uiteindelijk in de World Tour terecht te komen. De World Tour is te bereiken door voldoende sterren te verzamelen en door vier reeksen te doorlopen.

Veel dingen zijn misschien wel bekend uit andere games. Geld verdienen door te racen, dat weer uit te geven is om betere en snellere wagens in hogere klasses te kopen. Buiten dat is het mogelijk om gekochte auto’s te upgraden, te tunen of van een hippere kleur te voorzien.


Zo is het spel is voorzien van 72 volledig gelicenseerde auto’s, variërend van een Renault Megane Coupe tot een peperdure Bugatti Veyron of Maseratie MC12. Om even op de graphics vooruit te lopen, deze zijn binnen het spel zeer gedetailleerd. Van het buitenaanzicht tot aan de cockpit toe. Dit geeft zeker een beter racegevoel en een gevoel voor snelheid.

Verder kunnen we de gamers die dit soort spellen spelen indelen in twee categorieën. De arcade-racers en de sim-racers. Vaak is de laatste groep erg kritisch op games uit deze franchise, want Electronic Arts staat er natuurlijk om bekend dat het vooral arcade-racers te produceert. Ondanks dat deze game pretendeert meer een sim-racer te zijn dan een arcade-racer. Ondanks dat dat ik meer een arcade-racer ben, ben ik het niet eens met EA, deze game is en blijft een arcade-racer. Natuurlijk valt er wel wat te tunen of upgraden, maar het voelt gewoon erg arcade, maar dit doet in het geheel niet af aan de beleving.


Qua besturing is het wat mij betreft prima in orde. De wagens waarin ik heb mogen racen tot nu toe waren prima op de baan te houden. Wel vond ik het handig om de remassistentie uit te zetten, dit stond blijkbaar standaard aan. Nadat ik dit had uitgezet kreeg ik er toch een beter racegevoel bij. Voor de doorgewinterde racer zal het vast een doodzonde zijn om deze dingen te gebruiken, maar ik wil toch vooral plezier hebben in een spel. Dat de moeilijkheidsgraad van de computer-tegenstanders dan maar op ‘easy’ staat doet voor mij absoluut geen afbreuk aan de beleving.

En deze beleving is meer dan in orde. Ik hoop dat Electronic Arts door gaat op de weg die het nu is ingeslagen, want dit is toch weer een goede stap in de richting van de eerste generatie NFS-games. De computertegenstanders geven genoeg tegengas om het alsnog plezierig te houden.

Zelf vind ik het spel erg verslavend. Dit komt omdat het in mijn ogen gewoon erg goed in elkaar zit. Ik betrapte me erop dit weekend toch nog even vaak de PlayStation aan te zetten om toch nog even Shift te spelen, of om van de graphics te genieten in de replays.