2min

Tags in dit artikel

, ,

Graphics, geluid en Multiplayer

Graphics


Op een paar kleine bugs na (ik kwam ergens iets tegen wat leek op gras op het asfalt en een aantal keer keek ik zo via de achterbak van een tegenstander naar binnen) heeft EA het met SHIFT echt uitstekend voor elkaar. De racebanen en auto’s zijn prima gedetailleerd, eigenlijk vanuit elke camerapositie. Omdat het zo gedetailleerd is, zou het racen vanuit de cockpit aan te raden zijn, maar dan is mijn ervaring dat het racen toch iets lastiger is.

Een moeilijk punt is altijd het schademodel. Ik heb wel eens gelezen dat automerken die toestaan dat hun voertuigen gebruikt worden in het spel, niet echt blij zijn met het feit dat hun wagens helemaal aan gort gereden kunnen worden. Desondanks zit er in SHIFT toch een bepaalde vorm van een schademodel. Hiervoor was op de door ons geteste PlayStation 3-versie wel eerst een patch nodig, want het schademodel ontbrak in eerste instantie.


Geluid


Tsjah, wat maakt bij een spel als dit het geluid speciaal? Zoals in veel games steekt ook SHIFT hier op dit gebied niet boven de massa uit. Tijdens het racen mis ik duidelijk een vette soundtrack (of ik heb een instelling gemist ergens, dat kan natuurlijk), maar de baan- en autogeluiden zijn verder prima. Geen opmerkingen verder hierover.


Multiplayer


Online onderscheidt het spel zich ook niet echt van andere games er zijn geen vernieuwende mogelijkheden. Waar ik van andere gamers begreep dat er weinig aan was en iedereen erop uit was om je van de weg af te beuken trof ik het blijkbaar met mijn medespelers, al kiest iedereen wel getrouw voor de snelste wagen, de Maserati MC12 GT1. In andere racegames overkomt het me eigenlijk nooit dat ik in online games als eerste eindig, maar dat lukte met met SHIFT wel. Daar stond ik toch wel mooi van te kijken. Wel moet dit spel het hebben van de uitgebreide singleplayermodus, de multiplayer is een leuke extra maar ook niet meer dan dat.