Anders en beter?

Het verhaal van Chinatown Wars is intact gebleven en nog beter, Rockstar heeft zelfs de moeite gedaan om wat extra missies in de game te schrijven. Die situeren zich allemaal rond Melanie, een wannabe televisiereporter die jou de weg wijst in het drugsmilieu. Veel meer gaan we echter niet weggeven over de verhaallijn, die mag je lekker zelf uitspitten. Verder heeft Rockstar ook nog de GTA-klassiekers als rampages, unique stunt jumps en een alternatief voor de ‘hidden packages’ verwerkt in deze game. Op vlak van content en speelduur zit het dus zeker snor met Chinatown Wars.

De PSP heeft tegenover de DS heel wat extra rekenkracht aan boord en dat laat zich merken. Hoewel aan de stijl van de graphics niets fundamenteels is veranderd, is het verschil in graphics heel erg merkbaar. De graphics zijn scherper en ook de speciale effecten komen heel wat beter tot hun recht op de PSP. Bovendien zorgt het grote breedbeeldscherm voor een groter overzicht, wat de stad beter tot zijn recht doet komen. Ook de hilarische dialogen tussen de personages komen dankzij de verbeterde graphics beter tot uiting, al blijft het wel jammer dat deze nog steeds niet ingesproken zijn. Daarnaast heeft ook het geluid kunnen genieten van een opsmukbeurt. Waar in de oorspronkelijke game een beperkte soundtrack van soms bedenkelijke kwaliteit te horen kregen, kunnen we nu genieten van een hele rist nieuwe nummers van erg goede kwaliteit. Dat is een erg belangrijke verbetering, want in alle GTA-games tot nu toe heeft de radio meegeholpen om de gepaste sfeer te scheppen en dat is nu niet anders.

Het rondlopen en navigeren in Chinatown Wars gebeurt nu met de analoge joystick in plaats van de D-pad. Dat is een beetje wennen, vooral bij het rijden, maar het zorgt uiteindelijk voor een groter gevoel van vrijheid en het maakt het navigeren er zeker een stuk makkelijker op. Over de basisbesturing hoor je ons dus niet klagen. Maar je kan er niet onderuit dat het ontbreken van de touchscreen ervoor zorgt dat sommige dingen in de PSP-versie minder soepel lopen dan in de DS-versie. Ten eerste zijn er de minigames, die heeft Rockstar behouden, maar als ze er voor de PSP-versie uit waren gelaten, was dat geen gemis geweest. Sommige games blijven leuk tussendoor, maar sommige games hebben hun charme ook volledig verloren. Zo is het vullen van een jerrycan met benzine een stuk minder leuk als je moet pielen met een analoge joystick dan wanneer je met een stylus mag mikken. Het gemis van de touchscreen komt nog op een andere plaats om de hoek kijken. In het spel is namelijk een PDA aanwezig, die op de DS het volledige onderste scherm in beslag nam. Die was makkelijk en snel te besturen met de stylus, terwijl je op de PSP telkens opnieuw een paar menuutjes moet doorspitten. Dat is een beetje jammer, maar technisch gezien was er geen andere mogelijkheid.

Ook enkele multiplayermodi zijn van de partij en die zijn bijzonder leuk om te spelen. Elkaar van de baan racen, samen co-op missies uitvoeren, gegarandeerd uren plezier. Hou er wel rekening mee dat een game delen met dit spel niet mogelijk is. Beide spelers moeten in het bezit zijn van GTA: Chinatown Wars om samen aan de slag te kunnen gaan. Daarnaast is er ook ondersteuning voor de Rockstar Social Club-community, wat mensen die de game volledig uitspelen een bijzonder leuk extraatje oplevert.