Singleplayer
Call of Duty Modern Warfare 2 (verder MW2) is het vervolg van Call of Duty 4, dat merk je vrijwel direct als je de campagne start. Net zoals bij vrijwel alle versies van Call of Duty doorloop je in de eerste missie een soort van training, hierdoor kunnen ook mensen die onbekend zijn met de serie de basics onder de knie krijgen. Als eerste moet je op wat doelen schieten en met granaten gooien. MW2 kent verschillende moeilijkheidsgraden en om te bekijken welke voor jou het meest geschikt is moet je na de training een parcours doorlopen. Je moet het parcours zo snel mogelijk doorlopen, waarbij je onderweg ’terroristen’ moet neerschieten die op borden zijn weergegeven. Er zijn echter ook borden met onschuldige burgers, die moet je dus zien te vermijden. Op basis van je snelheid krijg je vervolgens een moeilijkheidsgraad aangeboden, maar je kunt ervoor kiezen om dat advies te negeren.
Om de gameplay van de singleplayer te kunnen beschrijven zal ik hieronder een korte beschrijving geven van twee missies. Als je dat niet wilt lezen, raad ik je aan om door te gaan naar de volgende pagina.
Na de training, die plaatsvindt op een legerbasis in Afghanistan, breekt meteen de pleuris uit. Je wordt met je team naar een stad gebracht waar terroristen zich schuilhouden. De eerste taak is om de toegangsbrug naar de stad veilig te stellen, zodat jij en je team met de Humvee’s naar binnen kunnen rijden. Meteen vliegen de kogels om je oren en zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad is het zaak om meteen dekking te zoeken. Als de brug is veiliggesteld stap je aan boord van een Humvee en mag je de minigun op het dak bedienen. Eerst lijkt alles nog rustig, maar als je in de nauwe straatjes van de stad rijdt breekt de hel los. Je komt echter niet heel ver, want op een gegeven moment wordt je Humvee aan puin geschoten, waarna je op de voet verder moet en een schoolgebouw moet zien uit te kammen. De actie springt echt van de hak op de tak en ik kan alvast verklappen dat dit vaker gebeurt tijdens de campagne.


Het heeft geen zin om alle missies te beschrijven, dat zou ook een hoop van het spelplezier verpesten, maar aan een missie wil ik nog bijzonder aandacht besteden. Dat is namelijk de missie die behoorlijk wat ophef heeft veroorzaakt, namelijk een missie waarin je undercover gaat als terrorist bij de Russische ultra-nationalistische groepering van Vladimir Makarov. Je moet op een vliegveld meelopen met de terroristen die op hun weg allemaal onschuldige burgers neerschieten. Je kunt als speler schieten, maar je kunt ervoor kiezen om niks te doen. Ik moet zeggen dat het er soms wel wat extreem uitzag, met name als je zag dat een burger een ander wou helpen en dan kapot werd geschoten. Een verbod op de game vanwege deze scene lijkt mij wat overdreven, aangezien je in spellen als GTA IV ook onschuldige burgers kunt neerschieten. In ieder geval krijg je de mogelijkheid om aan het begin van het spel deze missie over te slaan.
Op het gebied van wapens is er niet spectaculair veel veranderd, de besturing is grotendeels het zelfde gebleven en er zijn niet veel wapens toegevoegd. Er zijn in totaal ongeveer 35 wapens vrijgegeven die hier op het forum van Techzine te vinden zijn. Een van de aardige nieuwigheden is de hartslagsensor die in een van de missies gebruikt wordt. Hierdoor kun je vanop afstand je vijanden signaleren en ze uitschakelen zonder dat ze je gezien hebben.

Wel nieuw is dat je tijdens de campagne een paar keer een voertuig zal moeten besturen, of in een voertuig plaatsneemt. Dit is echter mondjesmaat en doet totaal geen afbreuk aan de spelervaring. Als je op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt ben je zeker tien uur kwijt aan de campagne.