Singularity

Intro


Het jaar is 2010. Een plotselinge energiegolf beschadigt een Amerikaanse satelliet. Oorsprong van deze energiegolf is afkomstig van een eiland aan de Russische oostkust, genaamd Katorga-12.
Dit eiland zou volgens de Amerikaanse, en Russische, overheid onbewoond zijn. Reden genoeg voor Amerika om een team commando’s op onderzoek te sturen.
Het blijkt al snel dat het eiland alles behalve onbewoond was. Eenmaal aangekomen op het eiland, en dat ging niet zo prettig, kom je er achter dat het hele eiland een groot Russisch onderzoekscentrum is. De Sovjets hebben namelijk een krachtig nieuw element ontdekt genaamd "Element 99 (E99)". Hier zijn de Russische wetenschappers mee gaan experimenteren, maar er is duidelijk iets niet goed gegaan, aangezien het hele eiland verlaten en in een ver stadium van verval is.


Experimenten


Al snel kom je er achter dat de Sovjets ook bezig zijn geweest met het experimenteren met tijdmanipulatie. Tijdens het spel krijg je vaak flashbacks tussen 1955 en 2010, waar je in 1955 in een mooie omgeving rondloopt, om diezelfde omgeving in 2010 totaal vernietigd te zien. De flashbacks spelen een grote rol in het verhaal van het spel, maar ook in de puzzels, hierover later meer. Tijdens het spel zul je brieven en notities vinden van vroegere bewoners en overlevenden kort na de mysterieuze gebeurtenissen. Ook vind je her en der bandopnamen van diezelfde bewoners. Zo krijg je steeds meer achtergrondinformatie over wat er precies mis is gegaan op Katorga-12 en welk verschrikkelijk lot de inwoners ondergaan hebben.
Je krijgt in het spel al gauw een experimenteel apparaat in handen, de TMD: Time Manipulation Device. Dit apparaat zit om je linker arm vast, en stelt je in staat om de tijd te beïnvloeden.


TMD & puzzels


Zo kun je met de TMD objecten optillen en weggooien, maar nog interessanter is dat je objecten razendsnel kunt verouderen en verjongen. Wat zegt dat nou precies? Nou, gebruik de TMD op een vijand, en hij zal snel verouderen om een paar seconden later als een hoopje stof op de grond te liggen. Of denk aan een ingestorte trap die je met de TMD kunt herstellen in de staat zoals hij vroeger was.
Dit levert uiteraard heel erg interessante situaties op, er zitten namelijk heel veel puzzels in het spel. Denk hierbij aan het gebruiken van je TMD om kistjes te pletten, om ze zo door nauwe openingen te halen en daarna weer te herstellen tot hun oorspronkelijke formaat om zo als opstapje te dienen. Of plaats een geplet kistje onder een rolluik dat bijna dicht zit, en herstel het kistje zodat het rolluik omhoog geduwd wordt.
Ook zul je regelmatig tijdens een flashback een bepaalde puzzel in het verleden oplossen waardoor je in de toekomst verder kan gaan.
Met een van de andere functies van de TMD kun je bijvoorbeeld ook een bolvormig krachtveld maken waarin de tijd stil staat. Dit is heel erg gaaf gedaan omdat buiten de bol de tijd gewoon doorgaat, en je binnen de bol in een soort vacuüm zit. Granaten blijven in de lucht hangen, inclusief afgeschoten ledematen van vijanden binnen de bol.

Table of contents