Graphics & Geluid

Grafisch achterhaald

De grafische stijl deed mij vanaf het eerste moment al denken aan het unieke BioShock 2. De personages, omgevingen en lichteffecten zijn erg gelijkwaardig. Ook de manier waarop flashbacks voorkomen lijkt heel erg veel op BioShock 2. Waar BioShock 2 gebruik maakt van de Unreal Engine 2.5, maakt Singularity gebruik van de Unreal Engine 3.0. Het verschil is grafisch niet te zien, en hier valt Singularity toch wel een beetje door de mand. Grafisch kan het spel niet mee met andere shooters van dit moment, maar net als bij BioShock 2 is ook hier het leveldesign zo goed dat je er geen erg in hebt. De omgevingen wisselen constant; je bezoekt kleine dorpjes, grote fabriekshallen, treinbruggen, schepen, onderzoeksfaciliteiten en riolen. Alles zit er in en dit zorgt voor constante vernieuwing.

Een kade in 2010…

…en 1955.

Vernietiging of vernieuwing

Het is vooral erg gaaf om te zien dat een omgeving tijdens een flashback er prachtig uit ziet, en een halve seconde later compleet verwoest is na de flashback. Zo zul je op diverse momenten ook zelf grote objecten herstellen met behulp van je TMD. Het is fantastisch om te zien dat een verwrongen hoop metaal met een prachtige vloeiende animatie hersteld wordt tot een hersteld geheel. De animaties van het vernieuwen en verouderen zijn erg soepel en realistisch. Het heeft zelfs ook nog nut, aangezien je bijvoorbeeld ook kluizen kunt laten verouderen waardoor ze het begeven, of je herstelt munitiekisten in hun oude glorie om ze te kunnen gebruiken.
Toch is het ietwat teleurstellend hoe vaak je de mogelijkheid krijgt om objecten te vernieuwen of verouderen. Het blijft vaak beperkt tot een aantal objecten die de ontwikkelaars vooraf bepaald hebben.

Tijdens het spel krijg je muziek voorgeschoteld die precies bij het spel past. Daarnaast worden er op spannende momenten opzwepende melodieën ingezet om het wat spannender te maken.
Vaak genoeg hoor je ook onheilspellende geluiden, maar heb je geen idee waar het vandaan kwam, wat ook weer erg op je zenuwen werkt.
Verder klinken de wapens gewoon degelijk. Niets bijzonders, maar gewoon zoals de schietijzers horen te klinken. De geluiden van de TMD hadden wel wat heftiger gemogen, deze lijken nu redelijk zwak voor het krachtige apparaat.