Wapens & upgrades

Uiteraard heb je ook gewoon de beschikking over een flink wapenarsenaal. Denk hierbij aan bekende wapens zoals een pistool, shotgun, machinegeweer en scherpschuttersgeweer. Naast deze wapens zijn er ook nog een aantal zwaardere wapens, en een uniek wapen dat de Seeker heet. Hiermee kun je de afgeschoten kogels zelf besturen. Richt op een vijand, schiet de kogel af en je beeld zal de kogel van achteren volgen zodat je om obstakels heen kunt schieten om. Erg gaaf gedaan, zeker omdat de kogels explosief zijn en je vaak de ledematen van je vijanden in slow motion ziet rondvliegen.
Naast dit wapentuig heb je ook nog passieve krachten die je kunnen helpen. Tijdens het spel verzamel je namelijk objecten die gemaakt zijn van E99. Dit levert je punten op waarmee je bepaalde upgrades kunt kopen, bijvoorbeeld meer leven, de mogelijkheid om meer spullen te dragen of extra leven als je kills maakt. Daarnaast vindt je tijdens het spel ook upgradekits voor je wapens. Op diverse punten van het spel vind je automaten waarmee je het wapentuig kunt upgraden. Elk wapen heeft drie verschillende categorieën die je kunt upgraden: magazijngrootte, herlaadsnelheid en de schade van het wapen.
Gelukkig is er precies genoeg E99 te vinden, en zijn er genoeg upgradekits om je als speler hier wat keuzes in te geven. Verwacht niet dat je al je wapens kunt upgraden, want dat zal hooguit voor twee wapens gaan lukken. Je moet dus echt keuzes maken die bij jouw speelstijl passen.

Vloeiend spelverloop

Als je dit alles hoort lijkt Singularity misschien weer een zoveelste shooter tussen de massa. Grafische invloeden van BioShock 2, wat special effects van Wolfenstein, en een gescript verhaal zoals Half-Life 2.
Het is echter de combinatie van al deze elementen die er voor zorgen dat het een leuke game is. Het spelverloop is lekker vloeiend, je bent nooit te lang doelloos aan het rondlopen, maar er is wel genoeg ruimte om zelf wat te verkennen. Er zijn genoeg puzzels in het spel aanwezig, die soms nog best uitdagend kunnen zijn. Neem daarbij een aantal bossfights en je hebt een hele afwisselende game.

Net als nagenoeg iedere shooter tegenwoordig beschikt ook Singularity over een multiplayer-modus. Hierin kun je het in twee verschillende spelmodi, te weten Extermination: een soort conquest modus, en Creatures vs. Soldiers, een team deathmatch modus. Beide spelmodi zetten twee teams van zes man tegenover elkaar. Het leuke aan de Creatures vs. Soldiers spelmodus is dat je als één van de verschrikkelijke monsters uit de singleplayer campaign kunt spelen, die je vanuit de derde persoon bestuurd.
Helaas is het minieme aantal spelmodi en het enorm beperkte aantal maps in combinatie met het maximum van 12 spelers gewoon te weinig om iets te kunnen toevoegen aan het spel.