Multiplayer

De singleplayer-mode krijgt niet veel eer toebedeeld, maar voor de multiplayer-mode is dat een ander verhaal. EA heeft voor de totstandkoming van de multiplayer-mode de hulp ingeschakeld van ontwikkelaar DICE, bekend van de Battlefield-games. De Tier 1-mode is overigens ook een duidelijk voorbeeld van de invloed die DICE heeft uitgevoerd, deze mode is namelijk te vergelijken met de Time Attack-mode uit het zwaar ondergewaardeerde Mirror’s Edge.

In plaats van de Unreal Engine 3 wordt voor het online-gedeelte van Medal of Honor gebruik gemaakt van de Frostbite 2.0-engine uit de eigen stal van DICE. De Frostbite 2.0-engine werd eerder ook al gebruikt in Battlefield: Bad Company 2.



De multiplayer-mode is spannend door een goede uitwerking van verschillende gametypes en heeft een hoog tempo. Overigens wordt Medal of Honor vaak vergeleken met een aantal van de recentelijk uitgebrachte Call of Duty-games. Online gaat deze vergelijking wel op, maar toch in mindere mate. De gebruikte engine werd uit Bad Company 2 geleend, en zo lijkt ook de online-gameplay meer op die van de game van DICE. Modern Warfare aanhangers zullen waarschijnlijk meer moeite hebben met het aanpassen aan Medal of Honor. Dit komt door het gebruik van wapens, elk wapen heeft zijn eigen karakteristieken en vereist dan ook een eigen aanpak. Dit heeft alles te maken met hoe accuraat een wapen is in close-combat maar ook op een grotere afstand, hoe gericht moet worden, maar ook met het juiste moment kiezen van herladen. Aan de andere kant zullen Battlefield-aanhangers juist weer moeten aanpassen aan de veel snellere gameplay van Medal of Honor.

Toch nadelen


Naast een online-multiplayer kent Medal of Honor helaas geen offline-multiplayer. Erg jammer als je het lokaal wil opnemen tegen je vrienden. De Xbox 360 en PlayStation 3 kennen al zo weinig goede multiplayer-games voor lokaal gebruik, Medal of Honor had hier op in kunnen en misschien wel moeten spelen.

De online-mode is zeker de moeite waard om te proberen, maar ook hier is een groot probleem. Gevechten voelen na langere tijd spelen vaak hetzelfde aan. Call of Duty kent een aantal verschillende classes en hier wordt vrij zwaar aan getild. Medal of Honor kent ook verschillende klassen, maar eigenlijk hadden het er in plaats van drie net zo goed twee kunnen zijn. De sniper-class is logischerwijs op zichzelf staan, maar de Rifleman- en Special Operations-class had in deze opzet net zo goed dezelfde kunnen zijn, ze doen weinig verschillends.



Kenmerkend in Bad Company 2 is dat de plaats in de map waar het gevecht wordt beslecht constant verandert. In Medal of Honor lijkt het toch vaak op hetzelfde uit te draaien en wordt het gevecht normaal gezien altijd op dezelfde plaats uitgevochten.

Verschillende goede modes


Dat laatste geldt echter niet voor elke mode, want er zijn modes zoals Sector Control en Objective Raid waarin de focus van de strijd steeds verandert, doordat er handelingen op verschillende plaatsen gedaan moeten worden. Het online-gedeelte blijft in deze modes dan ook een stuk interessanter.

Andere modes die Medal of Honor online aanbiedt zijn Combat Mission, Team Assault en Hardcore.