Starkiller

In het eerste deel van The Force Unleashed leek het er in alle opzichten op dat de (anti?)held uit het spel, Starkiller, dood was. Niets is echter minder waar, zo blijkt aan het begin van The Force Unleashed II.

Intro
Het spel begint ermee dat jij dus Starkiller bent en dat je moet ontsnappen aan Darth Vader, je mentor. Tijdens een trainingssessie krijg je de opdracht om een trainingsbot vermomd als Juno, je grote liefde, te vermoorden. Je krijgt diverse flashbacks omdat het je grote liefde is, waardoor je emoties opspelen en je niet in staat bent die trainingsbot te vermoorden. Darth Vader is daar niet bepaald blij mee en doodt symbolisch de trainingsrobot. Als Darth Vader dan ook nog vertelt dat je een kloon van de originele Starkiller bent, knapt er iets bij je en maak je je uit de voeten.


The Force
Zo begint dus je avontuur, wat qua verhaal niets anders betekent dan dat je als een kip zonder kop achter Juno aan gaat. Het eerste dat opvalt aan dit tweede deel, is dat Starkiller een lightsabre meer in zijn handen heeft. Uiteraard een hele welkome aanvulling, want in tegenstelling tot het eerste deel, is het in het tweede deel wel mogelijk om diverse ledematen af te snijden, met twee lightsabres is dat dus dubbel zo leuk! In deze versie van de game hebt je als Starkiller al heel vroeg de beschikking over diverse zogenaamde Force Powers net als in het eerste deel. Force Lightning is weer aanwezig, net als Force Push. Nieuw in dit deel is Jedi Mind Trick, hiermee kan je vijanden in afgronden laten springen en als je deze techniek hebt ontwikkeld en geüpgrade tot op het hoogste niveau kan je met deze power zelfs vijanden voor je laten vechten. Net als in het vorige deel begin je met de basis van een Force Power, tijdens het spelen verdien je experience punten, waarmee je de powers kunt upgraden. Ik weet nog uit het eerste deel dat het behoorlijk veel punten kostte om Force Lightning te maximaliseren, dit is in het tweede deel een eitje. Je hebt helemaal niet zo veel experience nodig om een upgrade te kopen, waardoor je al snel beschikt over een arsenaal aan hele krachtige Force Powers. Leuk, maar daardoor wordt het spel ook weer te makkelijk.


Eentonig
Daar zit dan ook meteen het grootste probleem van het spel: het is veels te makkelijk. Er zijn namelijk maar een klein aantal verschillende vijanden in het spel, die allemaal op hun specifieke manier moeten worden afgemaakt. De Riot Trooper kan bijvoorbeeld tegen je lightsabre aanvallen, de oplossing hierin is om Force Lightning te gebruiken. De Sith Acolyte kan weer tegen je Force Powers, bij deze vijand moet je dus gewoon aanvallen met de lightsabres. Dit geldt eigenlijk voor elk type vijand in het spel. Je wordt bijna nooit uitgedaagd om anders te denken, want er zijn amper situaties waar meerdere typen vijanden tegelijk zijn. Meestal kom je maar 2 verschillende typen vijanden tegelijk tegen, dit had best wat meer mogen zijn. Naast de grondtroepen zijn er ook een flink aantal droids en andere grote vijanden aanwezig in het spel. Deze zijn een welkome afwisseling op de stormtroopers, maar helaas zijn ze echt lachwekkend simpel te verslaan. Met een klein beetje moeite kan je er zelfs voor zorgen dat je ze kan uitschakelen zonder zelf ook maar geraakt te worden. Als je ze uiteindelijk genoeg verzwakt hebt, krijg je de mogelijkheid om ze uit te schakelen via een quick-time event. Je krijgt een cinematische view van de vijand te zien waarbij je met de juiste timing op één bepaalde knop moet indrukken. Bijvoorbeeld eerst heel snel vaak op de "B" knop drukken, om vervolgens een paar seconden later op de "A" knop te drukken om de move uit te voeren. Het is leuk om te zien hoe Starkiller een droid compleet uit elkaar trekt, maar deze quick-time events zijn helaas elke keer hetzelfde, elk type vijand heeft maar één variant. Dat laat het toch wat knullig overkomen als je binnen een paar minuten twee sterke vijanden op exact dezelfde wijze afmaakt. Ook hier is weer duidelijke ruimte voor verbetering.

Table of contents