Een gigantische franchise met wereldwijde bekendheid onder vele generaties. Dit is denk ik de beste omschrijving die het dichtste bij wat Star Wars nu eigenlijk is, komt. Echter is Star Wars meer dan een franchise. De Star Wars-saga bestaat in eerste instantie natuurlijk uit de meer dan legendarische films, maar er zijn tevens duizenden stripboeken, verzamelobjecten en hedendaags ook games. Star Wars is een gevoel, iets waar ik als "vreemde" van de franchishe met de kennismaking met The Old Republic slechts een schim van kan opvangen.

Een groot deel van de lezers zal de geschiedenis al kennen, maar toch wil ik deze even aan bod laten komen. Wanneer je namelijk, net als ik, onbekend bent met het hele gebeuren rondom Star Wars, kan dit alles je nogal afschrikken. In de game zal je namelijk al te maken krijgen met verschillende alliancies en rassen. Om nog maar over de rest van de franchise te zwijgen.

Star Wars

Het grote Star Wars-avontuur begint allemaal op 25 mei 1977. Op deze datum verschijnt de eerste film onder de alles omvattende titel "Star Wars". Achteraf blijkt dit het begin te zijn van een fenomeen dat nog lang voort zal leven. De oorspronkelijke film uit 1977 wordt als trilogie gecompleteerd door zijn opvolgers "The Empire Strikes Back" in 1980 en "Return of the Jedi" in 1983. Deze drie films zijn oorspronkelijk de eerste drie delen welke zorgen voor een ongekende populariteit.

In 1999 brengt George Lucas, regisseur en geestelijk vader van de franchise, een vervolg uit op de trilogie in eveneens een trilogie. Echter kan dit geen vervolg genoemd worden. Film vier, vijf en zes worden namelijk een prequel op de eerste trilogie en spelen zich dus voor de oorspronkelijke films uit eind jaren ’70, begin jaren ’80 af.

Ondanks dat de films, stipboeken en spellen verschillende onderwerpen en verhaallijnen hebben, staan er altijd enkele dingen centraal. De verhalen spelen zich allen af in een fictief melkwegstelsel waar een ogenschijnlijk eeuwige strijd woedt tussen het goed en het kwaad.