5min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Interieur en inbouwen

Wanneer de zijpanelen van de HAF X ontdaan worden zien we allereerst dat de binnenkant ook in het zwart gekleurd is. Aangezien er een window in de behuizing aanwezig is heeft dit invloed op het uiterlijk. Aangezien zowel het interieur als het exterieur in het zwart gehuld zijn vormt het meer een geheel.





Cable Management


Op het gebied van Cable Management is er met de HAF X het één en ander mogelijk.

Ten eerste zijn er in de constructie van de behuizing openingen aangebracht waarmee de kabels van de apparatuur tussen de achterkant van het moederbord en het zijpaneel weggewerkt kunnen worden. Een aantal van deze openingen zijn uitgerust met een rubberen afscherming die het geheel netjes houden. De opening bovenaan is wat groter van omvang en met name geschikt voor de ATX-stekker. Onderaan is er juist plaats voor de verscheidene andere stekkers die onderdelen voeden. Aan de rechterkant zijn de twee openingen te vinden met de rubberen afscherming. Een derde opening zou overigens welkom zijn om zo vrijwel de gehele ruimte rechts naast het moederbord te benutten en om de mogelijkheden te vergroten.

Naast de aanwezige openingen zijn er ook genoeg mogelijkheden om gebruik te maken van tie-wraps. Cooler Master heeft specifieke locaties aangebracht die geschikt zijn om tie-wraps om de kabels te binden.



Uitsparing in het moederbord-tray


Tegenwoordig is het vanzelfsprekend dat de meeste behuizingen in dit segment van de markt zijn uitgerust met een uitsparing in de moederbord-tray. Zo’n uitsparing maakt het makkelijker om bijvoorbeeld de backplate van een koeler los te maken. Het gevolg daarvan is dat het moederbord niet eerst gedemonteerd hoeft te worden hetgeen resulteert in tijdwinst. De uitsparing van het moederbord is groot genoeg voor de meeste situaties. Zo is in dit geval de backplate van de Corsair Hydro H50 goed benaderbaar.



Voeding


In de HAF X wordt de voeding onderin de behuizing geplaatst. De voeding rust op twee verhoogde rubberen strips met daarin verhoogde vierkanten aangebracht over de gehele strip. Dit is toegepast om resonantie tegen te gaan. De ventilatiegaten die zich onderin bevinden zijn uitgerust met een stoffilter dat eenvoudig losgemaakt en verschoond kan worden. Overigens was dit stoffilter niet aanwezig bij de eerste lichting HAF X-behuizingen wegens een productiefout.

Cooler Master levert met de HAF X iets speciaals mee als het aankomt op het nog verder wegwerken van kabels rondom de voeding. Er wordt een omhulsel meegeleverd dat op meerdere posities in de lengte van de behuizing bevestigd kan worden. Dit omhulsel zorgt er voor dat de kabels afkomstig van de voeding en de onderste opening voor het Cable Management niet zichtbaar zijn.



Uitbreidingssloten


Het installeren van de insteekkaarten gebeurd met behulp van schroeven en behoeft geen verdere uitleg. De afdekplaatjes voor de uitbreidingssloten zijn uitgerust met ventilatiegaten. Voor de geluidsproductie heeft het lichtelijk nadelige gevolgen, maar voor de koeling heeft het een positieve uitwerking.



Drive bays


De HAF X is uitgerust met een groot aantal drive bays en is mede daardoor erg geschikt voor de power user. Zoals in de specificaties eerder vermeld is beschikt de behuizing standaard over zes 5,25 inch drive bays en vijf 2,5/3,5 inch drive bays (afhankelijk van de situatie verschilt dit). Overigens zijn twee van de 5,25 inch drive bays hot swappable en ook geschikt voor 2,5 en 3,5 inch apparatuur. Aan de achterkant van deze twee drive bays is een PCB aangebracht met daarop een molex-stekker die het geheel van stroom voorziet en twee SATA-aansluitingen voor het verzenden van de data.



Drive bays van 5,25 inch worden in de behuizing vastgemaakt met een plastic klem die zich, met behulp van het drukken op de knop, vastklemt aan de constructie en waarbij dus geen gereedschap om de hoek komt kijken. Dit systeem met een drukknop werkt in dit geval echter niet helemaal soepel. Af en toe moet je vaker drukken om de klem los te krijgen en ook tijdens het bevestigen wil er wel eens wat weerstand opduiken. De 5,25 inch drive bays kunnen echter ook op traditionele wijze bevestigd worden aan de constructie met behulp van schroeven.



De bevestiging van 2,5/3,5 inch apparatuur kan ook plaatsvinden zonder dat er gereedschap gebruikt hoeft te worden. Voor deze drive bays is er voor ieder onderdeel een tray aanwezig die in de behuizingen kan worden geschoven en er op dezelfde wijze ook weer uitgeschoven kan worden. De apparatuur wordt met vier pinnen, waarvan aan beide kanten twee, bevestigd aan de tray. Om ook gebruik te kunnen maken van de 2,5 inch ondersteuning is wel het gebruik van een adapter nodig. Deze adapter wordt overigens meegeleverd.





Alle drive bays zijn uitgerust met stoffilters. Het verwijderen van deze stoffilters ligt, in vergelijking met het stoffilter bij de voeding, wat gecompliceerder en vergt wat meer tijd.

Fanduct


Bij de HAF X levert Cooler Master een zogenaamd fanduct mee welke zich richt op de uitbreidingskaarten. De voornaamste reden is echter het beter koelen van de aanwezige grafische kaart(en). De fanduct zorgt voor een betere interne luchtstroom, die opgewekt wordt door de ventilator aan de voorkant. Bovendien kan de fanduct zelf ook uitgerust worden met een 140 mm ventilator om de lucht zo nog sneller te verplaatsen. Het nadeel van het gebruik van deze fanduct is echter dat het moeilijker wordt om kabels, voornamelijk de kabels die de uitbreidingskaarten van stroom voorzien, weg te werken.



Kaarthouder voor grafische kaarten


Cooler Master levert naast de fanduct eveneens een speciale kaarthouder mee voor grafische kaarten. Deze kaarthouder wordt gebruikt om extra stabiliteit mee te geven aan de grafische kaart en is voornamelijk gericht op relatief grote en zware modellen.



Inbouwen


Het inbouwen van hardware in de HAF X heeft geen problemen opgeleverd. Het grootste gedeelte van de installatie wijst zich vanzelf en komt dan ook overeen met de installatie van hardware in andere behuizingen. Het geheel laat zich makkelijk installeren en gevaarlijke situaties tijdens de installatie, zoals scherpe uitstekende onderdelen, werden niet aangetroffen.