, ,

Prestaties

Het door Acer toegepaste beeldscherm is, zeker in dit segment en deze prijsklasse, van een uitstekende kwaliteit. Nergens toont de display kleurvlekken of backlight bleeding langs de randen. De kleuren zijn levendig en ook de helderheid is zodanig dat het display ook bij zonnig weer prima afleesbaar blijft. De resolutie van 2160 bij 1440 beeldpunten is voor een dergelijke pc relatief hoog. In combinatie met het 12,2 inch schermformaat levert dit een haarscherp beeld op. Aan de voor- en achterzijde is de Switch 5 voorzien van een camera. De webcam aan de voorzijde heeft een prima resolutie, toont levendige kleuren en is vrij lichtgevoelig. Ook in donkere omgevingen wordt de belichting zodanig aangepast dat er een goed zichtbaar plaatje ontstaat. Hierbij neemt het ruisniveau wel flink toe. De webcam van de Switch 5 is helaas niet geschikt voor Windows Hello. De camera aan de achterzijde heeft een hoge resolutie en ook de lichtgevoeligheid is goed. Zelfs onder donkere omstandigheden blijft de camera scherp en past deze de belichting optimaal aan de omgeving aan. De automatische witbalans van beide camera’s werkt in de praktijk erg goed. Waar sommige webcams onder verschillende lichtcondities nog wel eens last van een kleurzweem hebben, bemerken we hier met de Switch 5 weinig van. We ondervinden bovendien geen hinder van schokken of een vertraging tijdens opnames van snelle bewegingen. Alle opnames verlopen heerlijk vloeiend. Geluidsopnames via de ingebouwde microfoons zijn goed verstaanbaar en er zijn geen storende bijgeluiden waarneembaar. De microfoons hebben echter wel enige last van compressie en deze is goed hoorbaar. De geïntegreerde speakers creëren bij muziekweergave een breed stereo-effect. De dynamiek is door de bouwwijze van deze minuscule speakertjes logischerwijze niet heel erg groot, maar muziek en stemmen zijn derhalve prima verstaanbaar. Lekker genieten van Soundcloud tijdens het tikken van dat belangrijke maar tijdsintensieve rapport? Via headphones klinkt alles ineens een stuk beter. Bij gebruik van headphones wel even opletten dat er niet op de gelijke hoogte aan de linkerzijde tegendruk wordt gegeven bij het insteken van de 3,5mm plug, gezien hier de powerswitch is gesitueerd. Hierbij zou het systeem onbedoeld in hybernation-stand springen en de argeloze gebruiker vervolgens in paniekstand.