3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Inleiding en specificaties

Inleiding


Vandaag hebben we de iPad 2 voor ons liggen. Deze tablet is de directe opvolger van de iPad welke voor Apple wederom een groot verkoopsucces lijkt te worden. Toen Apple in april 2010 de tablet lanceerde creëerde de fabrikanten als het ware een nieuwe markt, het gevolg lijkt een tabletoorlog te worden waar elke grote fabrikant wel aan wilt deelnemen, om ook een graantje mee te kunnen pikken.



Echter pakt dit voor het ene bedrijf beter uit dan voor het andere. Samsung zette bijvoorbeeld een geduchte tegenstander voor de iPad neer maar kende toch niet de verkoopcijfers die zij gehoopt hadden. Daarnaast heeft HTC recent haar Flyer gelanceerd dat op het eerste oog een goede tablet is maar zichzelf nog moet gaan bewijzen. Wat we hierdoor vooral zagen op deze ‘nieuwe’ markt zijn een hoop net-niet apparaten en tablets die een stuk beter waren geweest als zij nog een paar maandjes langer waren door ontwikkeld.

Eigenlijk lukte het alleen Apple tot op heden om een goed product op de markt te brengen welke goed werd ontvangen door de consument en kon rekenen op goede verkoopcijfers. Er zijn de laatste tijd wel tablets die steeds dichter in de buurt komen zoals de Asus Eee Pad Transformer en de Acer Iconia Tab A500, ook Android lijkt met elke versie een stukje beter te worden. De concurrentie wordt dus groter, de vraag is hoelang Apple dit kan volhouden.

Inmiddels zijn we aanbeland bij de iPad 2, omdat Apple met de eerste generatie iPad in principe deze markt creëerde heeft het bedrijf uit Cupertino, zo naar het lijkt, een flinke voorsprong bemachtigd op haar concurrenten. Dit zie je vervolgens ook weer terug in deze nieuwe tablet van Apple.

Deze iPads van Apple zijn zo populair dat er van de iPad 1 tijden de jaarwisseling naar 2011 maar liefst vijftien miljoen van waren verkocht. Net als bij de iPad 1 kende ook de iPad 2 ten tijde van de lancering in de Verenigde Staten, een gretige aftrek. Deze was zelfs zo gretig dat er even gevreesd werd dat de lancering in andere landen in gevaar zou komen.



Wat de iPad nou precies tot een succes maakt is eigenlijk moeilijk te zeggen. Naar mijn idee is het vooral een goed design, de combinatie van een mobiel besturingssysteem met een aantal functies van de laptop, goede marketing, een vleugje Steve Jobs en daarnaast een flinke teug Apple-hype. Hoe dan ook dwong de iPad 1 aardig wat respect af. Met de tweede iPad beloofde Apple onder andere lichter, sneller en beter te worden. Of dit ook echte gebeurd is lees je op de volgende pagina’s.

De prijzen van de iPad 1 zijn na de lancering van de iPad 2 een stuk gezakt. De verschillende versies van de iPad 2 zijn iets lager dan de prijzen van de iPad 1 ten tijde van de lancering. De prijzen lopen uiteen van 479 euro voor een iPad 2 WiFi 16GB tot 799 voor een iPad 2 WiFi + 3G met 64GB aan opslagruimte. De kleur (wit of zwart) heeft geen effect op de aanschafprijs.

Specificaties


Model
Merk Apple
Type iPad 2
Processor
Processortype Apple A5 (dual-core)
Kloksnelheid processor 1GHz
Software
Besturingssysteem Apple iOS 4.3
Extra software
Opslag
Interne opslag 16/32/64 GB
Externe opslag
RAM geheugen 512 MB
Scherm
Scherm 9,7" IPS-LCD touchscreen
Scherm resolutie 1024 x 768 pixels
Connectiviteit
Bedraad Apple connector, 3,5 mm audio jack
Wi-Fi 802.11 b/g/n
GPS ja
Bluetooth Ja
Telefoonnetwerken 3G
Audio Ingebouwde speaker, 3,5 mm audio jack
Accu
Batterij Li-ion
Accuduur 10 uur
Fysieke eigenschappen
Afmetingen 241,2 x 185,7 x 8,8 mm (LxBxD)
Gewicht 601/613 g (incl. batterij)
Kleuren Zwart/Wit