Graphics, Geluid en Gebreken

Het nieuwste deel uit de Battlefield-reeks is gebouwd voor de nieuwe Frostbite 2-engine welke gebruik maakt van Direct X 11 en kent nog een andere noemenswaardige upgrade in tegenstelling tot zijn voorganger. Waar Bad Company nog gebruik maakte van Destruction 2.0 mag Battlefield 3 rekenen op versie 3.0. Dit zorgt voor reëlere vernietigingen van gebouwen, voertuigen en andere voorwerpen.

Door het gebruik van deze nieuwe engine kan er niets anders gezegd worden dan dat de game er van het begin tot het eind ontzettend goed uitziet. Of het nou het opblazen van een tank betreft of het afvuren van een RPG op een gebouw, het maakt niet uit. De graphics zien er gewoon zeer goed uit. Zeker wanneer de instellingen vast gepind worden op high en ultra zijn de beelden een ware verademing voor het oog en valt hier dan ook niets op aan te merken. Controleer echter wel wanneer je deze game wilt gaan spelen hoe het gesteld is met de drivers voor jouw systeem. Op het internet zweven er namelijk de nodige verhalen rond dat sommige drivers nog wel eens problemen kunnen veroorzaken en zorgen voor groene flitsen.

Doordat er voor werd gekozen om de nieuwe Frostbite-engine te gebruiken, kon DICE niet achterblijven met het verbeteren van het geluid. Opnieuw slaagde de ontwikkelaar hier weer in en brengt met de audio de game opnieuw naar een hoger plan. Waar het geluid met een basic set boxen nog wat plat en gewoontjes zal klinken, is dit volledig anders wanneer je een degelijke koptelefoon of acceptabele luidsprekers hebt.

Zet je deze op standje net wat hoger dan gemiddeld dan zal je jezelf regelrecht in het oorlogsgebied wannen. Kogels, geschreeuw en ontploffingen lijken van alle kanten te komen en zorgen voor een extra oriëntatie in je omgeving. Zo zal je zeker in de singleplayer modus het geroep van een tegenstander achter zo herkennen en kan je hier adequaat op reageren.

Daarnaast klinkt het geluid ook subliem in de rustigere delen van het spel. Wanneer je bijvoorbeeld in een missie op je buik langs een tegenstander kruipt en er een rat op een afstandje voorbij loopt hoor je zijn kleine pootjes gewoon langs dartelen.

Gebreken

Ondanks dat DICE tot nu toe een hele goede game op de markt brengt die zeker een aardige strijd zal gaan leveren met Modern Warfare 3 is de game niet zonder fouten afgeleverd. Sommige zijn wat groter dan anderen maar ze zijn er wel en dat is erg jammer. Zeker wanneer je weet dat sommige van deze bugs met een klein beetje extra moeite zo verholpen zouden zijn.

Zo beginnen we bijvoorbeeld met wat kleine schoonheidsfoutjes in de ondertiteling van de game. Zo zagen wij namen en woorden verkeerd gespeld als bijvoorbeeld ‘solier’, wat soldier zou moeten zijn. Erg slordig voor een game waarbij voor de ontwikkeling een aardig bedrag gemoeid is.

Daarnaast lijkt de game soms ook last te hebben van geheugenverlies. Zo ervaarden wij dat de game onze keuze van uitrusting in de multiplayer vergat en deze dus niet bleken opgeslagen te zijn door de game. Opnieuw een klein foutje maar toch eentje die wel net er voor kan zorgen dat een game er soms wat amateuristisch aanvoelt (voor zover je dat kan zeggen over Battlefield 3, jullie snappen het punt vast wel).

Ook lijkt het Battlelog-gebeuren nog niet helemaal perfect uit te zijn gewerkt. Zo verschijnen enkele statistieken en battlelogs van gespeelde matches niet in de log en ontbreekt er dus soms informatie. Als laatste ervoeren wij ook zo nu en dan wat lag maar dit zou volgens DICE opgelost zijn wanneer versie R6 voor de servers uitkomt.

Als laatste is het probleem rondom de drivers. Deze resulteren in groene flitsen tijdens het spelen en kunnen als behoorlijk irritant worden ervaren. Daarnaast klaagt een deel van de gebruikers over korte bevriezingen van het spel en soms hierdoor zelfs crashes. Wij hopen dan ook dat deze problemen spoedig worden verholpen. Gelukkig hebben wij al geluiden kunnen waarnemen over een patch die snel gelanceerd zal worden.