Singleplayer

Na verschillende strijdtonelen en uitstapjes in het verleden en de toekomst is Battlefield 3 teruggekeerd naar een hedendaagse setting. Hierin draait het vooral om één persoon: Sergeant Blackburn. Deze Sergeant wordt ervan verdacht dat hij verschillende acties heeft uitgevoerd wereldwijd welke het daglicht niet kunnen verdragen. Met die reden wordt hij ook gelinkt aan een mogelijke aanslag die zich in de nabije toekomst van de missies gaat afspelen. Blackburn weet echter niet anders dan dat hij zelf ook achter deze terroristen aan zit en moet dus de politie zien te overtuigen van zijn onschuld. Verderop in de game ga je vervolgens achter één ander gevaarlijk persoon aan welke het heeft gemunt op verschillende toonaangevende steden in de wereld. Jij mag er echter eigenhandig voor gaan zorgen dat dit plan in duigen valt.

Dit zal je bewerkstelligen door verschillende landen aan te doen als Blackburn, soms afgewisseld door andere personages. Jammer genoeg heeft het verhaal hier en daar wel wat trekjes van de verhaallijn die wij zagen bij een eerdere game van de concurrent van DICE, ik spreek hier over Call of Duty: Black Ops. Hierin word je namelijk ook verdacht van een misdrijf dat je niet gepleegd hebt en waarvoor je dus ook je onschuld moet bewijzen. Echter is het verhaal van Battlefield net zo spannend, zo niet spannender, dan dat van Black Ops en zit het van top tot teen vol actie en afwisseling. De singleplayer staat van het begin tot het eind werkelijk waar bol van de actie. De dialogen tussen de missies door halen jammer genoeg echter een beetje de vaart uit de campagne.

Met het spelen van de singleplayer moeten we jammer genoeg wel concluderen dat DICE zich niet aan zijn eerdere uitspraken heeft gehouden. De ontwikkelstudio beloofde namelijk een singleplayer die meer dan twaalf uur in beslag zou nemenn. Met een beetje doorschieten op gemiddeld niveau zal je de campagne echter in een uurtje of zes uur uitgespeeld hebben. Dit is dus dik de helft minder dan dat de ontwikkelstudio op voorhand beloofd heeft.

Spelmodi

In Battlefield 3 heb je de keuze uit drie spelmodi welke je waarschijnlijk bekend in de oren zullen klinken. Zo heb je naast de singleplayer ook een coöps-modus en een multiplayer. Zoals je al snapt speel je in de singleplayer in je eentje en in de multiplayer online met mensen wereldwijd. Daarnaast is er de coöps waarin je kleinere missies met een vriend uitspeelt, welke garant staan voor voldoende uitdaging. Hier is in principe dus niets nieuws aan de zon. Echter geven de verschillende modi wel een lekkere afwisseling aan elkaar.

Battlelog

Alles wordt in principe vanuit Battlelog gestart. Met Battlelog probeert Electronic Arts een meer sociaal aspect van de game aan te snijden. Electronic Arts leidt je namelijk naar een browser-based pagina waarvandaan je kunt navigeren naar de singleplayer, co-ops en multiplayer. Het is niet verwonderlijk dat Electronic Arts voor een dergelijke aanpak kiest, echt fijn werken doet het echter niet. Wij geven de voorkeur aan een ouderwets in-game menu.

In het Battlelog vind je echter wel alles wat je zou willen weten. Zo zie je in een overzichtelijk menu wat bijvoorbeeld je online rang is, wanneer je het volgende wapen of voorwerp vrijspeelt en je verdere prestaties online. Daarnaast is er ook ruimte gelaten voor je online vrienden en vind je bovenin drie grote knoppen die je leiden naar de verschillende gamemodi.

Dit Battlelog zal automatisch al je gegevens bijwerken wanneer je een spelronde afwerkt. Je zal op deze manier dus altijd op de hoogte blijven van je huidige niveau middels een informatievak linksonder in het scherm. Daarnaast vind je een centraler vlak waarin je uitgebreid wordt geïnformeerd over wat je allemaal hebt vrijgespeeld afgelopen ronden. Een leuk detail is dat Battlefield alle informatie over je verleden bijhoudt. Wanneer je bijvoorbeeld 58 rondes geleden twee keer speler "Kip-Kandorie" hebt neergeschoten en je komt deze nu opnieuw tegen, zal Battlefield de K/D ratio tussen jullie over het verleden netjes weergeven. Dit geeft de game én de competitie natuurlijk wel een extra dimensie.