Waar het bij Battlefield 3 natuurlijk eigenlijk allemaal om draait is de multiplayermodi van het spel. Veel gamers zullen eerst de singleplayer uitspelen om zo een beetje bekend te raken met het spel en zullen daarna naar de multiplayer verhuizen om vervolgens nog maar een enkele keer terug te keren naar de singleplayer. Daarnaast zal de rest linea recta naar de multiplayer navigeren om daar als ‘cold turkey’ in het diepe te springen. Met deze redenen zullen we dus daarom op deze pagina de nodige aandacht schenken aan het multiplayergedeelte van de game.

De multiplayer richt zich voor een ruim deel op samenspel en teamwork met verschillende modi waarin je veelal tactisch te werk zal moeten gaan om de overwinning te bereiken. Echter komt dit online niet altijd even goed uit de verf. Veel gamers gaan namelijk nog veel op eigen houtje te werk en denken niet altijd in teamverband. In Battlefield 3 kom je echter geen spelvariant tegen zoals "Free For All" zoals we die in de eerdere delen van de Call of Duty-serie zagen.

Dit is echter best jammer, je kan namelijk in een potje best ver komen met een beetje teamwork. Mede door de verschillende klassen kan je een mooi uitgebalanceerd team creëren welke op alle fronten ijzersterk kan zijn. Echter is het niet zo dat dit "gebrek aan samenspel" er voor zorgt dat er niets aan de multiplayer is. Enkel is het feit zo dat Battlefield 3 zich meer richt op oorlog als een team en niet als individu.

Uitrusting en unlock-systeem

Afhankelijk van je speelstijl zal je je daarnaast gaan onderscheiden in bepaalde klassen. Zo heb je de keuze uit vier verschillende uitrustingen welke ieder zijn eigen voordelen heeft. Je hebt hierbij de keuze uit Assault, Support, Recon en Engineer. Namen die ieder voor zich spreken. Wanneer je voor het eerst online gaat zal de uitrusting behoorlijk basic zijn. Je hebt dan ook niet meer voorhanden dan bivoorbeeld een AK74u, M9, een paar flashbangs en granaten. Gaandeweg zullen er echter betere wapens en extra’s worden vrijgespeeld middels een unlock-systeem zoals we dat kennen uit het de vorige delen uit de reeks.

Naast verschillende universele wapens zijn er ook nog bepaalde uitrusting-specifieke voorwerpen te unlocken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan C4-explosieven voor Support en een defibilator voor Assault. Wanneer je dus echt alles wilt vrijspelen zal je dus af moeten stappen van je favoriete uitrusting en nieuwe paden moeten bewandelen met bijvoorbeeld die RPG die je eigenlijk helemaal niet zo handig vindt.

Voertuigen

Zoals gewoonlijk heb je in Battlefield 3 ook weer de beschikking over verschillende voertuigen. Denk hierbij aan buggy’s, tanks en vliegtuigen. Deze voertuigen geven een leuke afwisseling op het zelf rondlopen met een wapen en lenen zich ideaal voor verschillende doelen. Zo kan je er een stukje sneller een grote map mee oversteken, andere voertuigen uitschakelen, gebouwen met de grond gelijk maken en elke andere levensvorm naar de vernieling helpen.

Waar je vrij snel gewend zal zijn aan de voertuigen die zich op de grond bevinden zul je echter over het algemeen een stukje meer moeten wennen aan de vliegtuigen. De gemiddelde beginnende speler blijkt namelijk nog wel eens wat moeite te hebben met het in de lucht houden van een dergelijk apparaat. Echter geldt hierbij, net als bij het hele spel, oefening baart kunst.

Spelmodi in multiplayer

In de multiplayer van Battlefield 3 heb je opnieuw de keuze uit een viertal spelmodi waarvan sommigen nog een verdere opsplitsing hebben. Zo bestaan de hoofdmodi uit Conquest, Rush, Squad en Team Deathmatch. Hiervan hebben Conquest en Squad nog een opsplitsing waarbij je kan spelen in grotere teams.

Bij Conquest en Team Deathmatch zal je in principe op elke mogelijke manier je tegenstander zo snel mogelijk met de grond gelijk maken. Waar je bij Team Deathmatch het zal moeten doen met enkel je wapen en uitrusting heb je bij Conquest de beschikking over veel meer voorwerpen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld tanks en vliegtuigen. In Rush en Squad wordt de nadruk vooral gelegd op teamplay waarbij je dus zo tactisch mogelijk te werk zal moeten gaan met je teamgenoten. In Rush zal je een vijandelijke bezetting bestormen om deze vervolgens in te nemen.

Mappen

DICE heeft opnieuw goed zijn best gedaan om een mooie variatie te creëren wat betreft de mappen. Standaard zullen er negen mappen in de multiplayer te vinden zijn welke variëren van groot tot klein, druk tot leeg en dag tot nacht. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat DICE het opnieuw gewoon voortreffelijk heeft gedaan. Met het ontwerp van deze mappen is er zeker voldoende variatie voor iedereen. Zo komen er langgerekte vlaktes voorbij maar kan je ook je tegenstanders te lijf gaan in een metro-station en in een uitgewoond stadscentrum.

Daarnaast is er een DLC beschikbaar met daarin vier "nieuwe" mappen. Nieuw is hier echter niet het juiste woord, te weten dat het hier gaat om een vietal old-skool mappen uit Battlefield 2. Wanneer je dus terug wilt grijpen naar Battlefield 2 met de uitrustingen van Battlefield 3 is dit pakket ideaal voor je. Verder zal je in dit paket ook nog verschillende andere exclusieve voorwerpen uit Battlefield 2 terug vinden.