, ,

Instrumenten

Naast alle geluidssamples die MAGIX standaard heeft toegevoegd aan dit muziekprogramma, kun je ook zelf je eigen melodieën, gitaarpartijen en drumsolo’s maken. Voor al deze tools geldt dat het een kwestie van trial and error is: je moet er zelf mee aan de slag gaan en mee experimenteren. Dan zie je kracht en mogelijkheden van de verschillende tools. Wanhoop dus niet als het de eerste keer niet lukt en blijf proberen totdat het wel lukt. Ik zal beginnen met diverse synthesizertools.

Synthesizers

Om te beginnen schakelen we de easy-modus uit zodat we alle functionaliteiten eenvoudig kunnen oproepen. Bij de mediapool kun je vervolgens klikken op het tabblad Synthesizer. Daar vind je Revolta2. Hiermee is het mogelijk om je eigen melodie te creëren. In het arrangerveld worden een aantal blokken (lees: maten) gevuld met een voorgeprogrammeerde melodie. De muzieknoten kun je toevoegen en verwijderen zodat je je eigen melodie kunt maken. Vanzelfsprekend kun je je ook de lengte van alle individuele noten instellen. Tevens zijn er verschillende knoppen waarmee je de eigenschappen van het instrument naar eigen wens kunt aanpassen.

Naast Revolta2 heeft MAGIX ook diverse andere synthesizers toegevoegd waarmee je je eigen instrumenten kunt creëren, zoals Vita en Lead Synth. Voor een uitvoerige beschrijving van de betekenis en werking van alle knoppen kun je terecht in de bijgevoegde handleiding.

Gitaren

De meeste songs hebben tegenwoordig wel een of meerdere gitaren in het nummer verwerkt. Ook bestaande muziekprogramma’s bieden mogelijkheden om je eigen gitaarpartijen te maken. MAGIX heeft dat grondig aangepakt in deze versie van Music Maker, dat is wel duidelijk. Van deze plug-ins ben ik zeer onder de indruk. Ze klinken ongekend realistisch, de keuze is ruim (van akoestische gitaars tot basgitaren) en je kunt ze helemaal naar je eigen smaak aanpassen. Fruity Loops kent standaard weliswaar de plug-in Slayer, maar deze is niet half zo indrukwekkend als de plug-ins van MAGIX.

MAGIX heeft maar liefst twee nieuwe gitaarplug-ins toegevoegd aan Music Maker MX Premium 18: Century Guitar en Electric Bass.

Drums

Naast de drumsamples die MAGIX standaard heeft toegevoegd aan dit muziekprogramma kun je ook zelf aan de slag gaan en je eigen drums maken. Robota is daar een van. Robota is een vierstemmige drumcomputer waar je je eigen drumloops mee kunt maken. Met een keuze van ruim 100 samples die je naar je eigen wenst kunt aanpassen, biedt deze plug-in geweldige mogelijkheden om je eigen drumsolo’s en drumloops te maken. Evenals de gitaren plug-ins klinken ook de kicks, snares, high hats en andere percussie-instrumenten erg goed. Naast Robota kent MAGIX Music Maker MX Premium 18 ook LiViD (Little Virtual Drummer) en Beatbox 2 Plus.