Handheld, tablet of smartphone?

Tegenwoordig is het zo dat smartphones qua hardware en software steeds dichterbij komen aan de echte handhelds zoals de Nintendo 3DS en de PlayStation Vita. De vraag rijst dan ook of handhelds überhaupt nog bestaansrecht hebben en of Nintendo en Sony niet een verloren strijd vechten.

Gaming op smartphones is ongekend populair met verslavende spellen als Angry Birds, Cut the Rope, Tiny Wings en Wordfeud. Maar, stuk voor stuk zijn dit spellen die je vaak maar voor korte periodes speelt en in geen van deze spellen zit echt een diepe verhaallijn verwerkt. Hoe anders is het als je kijkt naar de populaire spellen voor handhelds, die zowel qua diepgang als beleving een stuk verder gaan dan de spellen voor smartphones.In mijn ogen hebben de handhelds dan ook zeker een bestaansrecht naast de smartphones, maar moet wel gezegd worden dat dit voornamelijk ligt aan het aanbod van smartphone-games. De echte diehard-gamer zal zich niet lang kunnen vermaken met de huidige games voor smartphones. Wordt het aanbod voor deze platforms echter beter, dan kan het wel eens gauw afgelopen zijn met de handhelds.

Hoe dan ook, vooralsnog vind ik niet dat er ook maar één smartphone is die het qua gaming beter doet dan de Nintendo 3DS of de PlayStation Vita. Het totaalpakket is natuurlijk wel stukken beter wanneer je naar smartphones kijkt, je kan er immers mee bellen en SMSen en ook allerlei leuke applicaties draaien. Het is dan ook echt je eigen keuze of je voor een feature- of goedkope smartphone gaat in plaats van een high-end smartphone om een Vita te kunnen kopen, of tóch juist die dure smartphone koopt en de Vita links laat liggen.

Wil je graag goedkope spelletjes spelen, blijf dan vooral bij je smartphone of tablet, want daar heb je meer dan genoeg aan en dat is ook helemaal niet erg. Ben je echter klaar voor het echte werk en spellen met een verhaal of echte uitdaging, dan is de PlayStation Vita of Nintendo 3DS zeker aan te raden.