Gamen

Om te beginnen, wat al vast staat is dat de Vita zijn gelijke niet kent op het gebied van gamen. Spellen zien er fantastisch uit en dat is natuurlijk belangrijk. Maar ditzelfde konden we destijds ook zeggen van de PSP, welke niet het succes genoot dat gehoopt werd.

Een nadeel dat je direct zal opmerken tijdens het gamen is dat de laadtijden vrij lang zijn, wat een doorn in het oog is voor gamers en niet te goeden komt bij de beleving van een spel. Het voordeel van deze lange laadtijden is dan weer iets waar ik later nog op terug kom.

Cartridges

Sony lijkt er altijd al een handje naar te hebben om rare formaten te introduceren met hun consoles en handhelds. Zo was de PlayStation 1 nog revolutionair vanwege het gebruik van de CD. Bij de PlayStation 2 was het de DVD en bij de PlayStation 3 was de Blu-ray een nieuwkomer. Ook de PSP had een eigen formaat, de UMD. Dit formaat heeft weinig succes gekend en is nu overboord gegooid.

Voor de Vita maakt Sony gebruik van een nieuw soort cartridges die we waarschijnlijk alleen maar voor de Vita zullen gebruiken. Hetzelfde geldt voor de kaartjes die dienst doen als opslag voor de Vita.

Analoge sticks

Sony heeft er voor gekozen om de Vita uit te rusten met twee analoge sticks, in plaats van één zoals bij de PSP het geval was. Voor velen zal dit bij de eerste ervaring direct een opluchting zijn, want wát hebben we de tweede stick soms toch gemist.

De sticks zijn vrij groot in vergelijking met die van de PSP. Ze werken ook een stuk beter dan die van de PSP omdat ze net zo werken als de joysticks van een DualShock-controller terwijl de joysticks van de PSP alleen van links naar rechts en boven naar beneden konden bewegen.

Tweede touchpad

Toen we voor het eerst hoorden van de Vita waren we erg verbaasd te horen dat deze handheld een touchpad aan de achterkant zou bevatten. Tijdens het gamen is het nog steeds een beetje raar en op het moment is het ook zo dat dit paneeltje in games een beetje te veel wordt uitgebuit. Er zijn vast goede toepassingen, maar zoals we vaak bij nieuwe systemen zien moeten die toepassingen eerst gevonden worden. Hoe dan ook probeert Sony wat nieuwst met de Vita en dat kunnen we alleen aanmoedigen.

Een voorbeeld van het gebruik van dit touchpad vind je terug in FIFA Football, waar je natuurlijk op de normale manier een bal op goal kan schieten, maar tevens middels het touchpad op de achterkant van de Vita. Je moet je voorstellen dat het touchpad de goal is en je kan dan een plek uitkiezen waarop je speler moet richten door er enige tijd op te drukken. Het werkt, maar het is vrij moeilijk om goed te doen, omdat het altijd in het heetst van de strijd is. Maar als dat eenmaal gelukt is zal het zichzelf wel uitbetalen. Een nadeeltje is natuurlijk dat er rare dingen gebeuren wanneer je per ongeluk op het touchpad drukt wanneer je je aanval nog aan het opbouwen bent.

Een fijne truc in de achtergrond..

Sony heeft overwogen om het werkgeheugen van de Vita te verlagen naar 256 MB, in plaats van 512 MB. Dit natuurlijk om kosten te besparen en de prijs omlaag te kunnen doen. De Japanners hebben er waarschijnlijk wel goed aan gedaan om het geheugen ongemoeid te laten, want de Vita heeft een leuk trucje tot zijn beschikking, al krijg je daardoor wel de langere laadtijden waar ik eerder over sprak.

Als je met een game bezig bent is het namelijk mogelijk om terug naar de LiveArea te springen en gauw even te browsen of de PlayStation Store te bezoeken, om vervolgens weer terug te springen naar de game waarmee je bezig was, zonder deze volledig opnieuw op te moeten starten. Je kan zo weer verder gaan waar je was gebleven. Ditzelfde geldt overigens ook als je de Vita een paar dagen lang niet aanraakt. Het is overigens niet mogelijk om meerdere games geopend te hebben. Probeer je dit, dan zal de Vita je waarschuwen dat de openstaande game afgesloten moet worden, wat overigens automatisch kan worden gedaan.