Camera

Foto’s

De Samsung Galaxy Ace Plus heeft geen fysieke knop waarmee je de camera-applicatie kunt openen. Daarvoor zul je eerst het menu moeten openen en op het camera-icoontje drukken. Het hoofdscherm van de camera-applicatie ziet er overzichtelijk uit. Aan de linkerkant heeft Samsung enkele icoontjes opgenomen waarmee je de instellingen naar je eigen voorkeur kunt aanpassen, zoals de fotostand, witbalans en het al dan niet toekennen van effecten. Aan de rechterkant kun je switchen tussen de camera en videorecorder. Onderin staat een Play-knop afgebeeld waarmee je je geschoten foto’s en video-opnamen kunt bekijken.

Hieronder zijn een aantal foto’s terug te vinden die ik met de camera heb geschoten onder verschillende omstandigheden: goede en slechte belichting, binnen en buiten, dichtbij en veraf.

Binnen, goede belichting, zonder flits

Binnen, slechte belichting, met flits

Buiten, foto van dichtbij

Buiten, foto van veraf

Buiten, volledig ingezoomd (3x digitale zoom)

Voor een smartphone die het op verschillende vlakken flink heeft laten afweten, presteert de camera boven verwachting. Alle foto’s zien er relatief goed uit: ze zijn scherp, goed belicht en kleurrijk. Zelfs de volledig ingezoomde foto is van betrekkelijk goede kwaliteit. Weliswaar kun je met de Galaxy Ace Plus ‘slechts’ tot drie keer toe digitaal inzoomen, maar het eindresultaat ziet er niet te korrelig uit. Meer dan eens heb ik het tegendeel gezien bij smartphones. Genoeg reden dus om positief gestemd te zijn over de fotokwaliteit van de camera.

Video

Door in de rechterbovenhoek op het camera-icoontje te drukken, schakel je de videorecorder in. Vervolgens hoef je alleen nog op het rode rondje te klikken om de opname te starten. Bij de instellingen kun je de resolutie naar eigen wens bijstellen. Voor het beste resultaat kun je deze beter op 640 x 480 laten staan. Standaard staat de videokwaliteit ingesteld op superhoog. Ook hier geldt: voor het beste resultaat moet je hier niets aan veranderen.

Wat betreft de videokwaliteit spring ik niet direct een gat in de lucht. Wederom zien de kleuren er best levendig uit, maar de opnamekwaliteit is niet iets om over naar huis te schrijven. Alle auto’s komen al schokkend voorbij geraasd, waardoor de video wat onnatuurlijk oogt. Een andere constatering is dat de camera niet voortdurend de autofocus bijstelt, waardoor het beeld de gehele opnametijd scherp blijft. Persoonlijk had ik wel een betere kwaliteit verwacht aangezien de opname met een 5 megapixel camera is gemaakt.