, , , , ,

De Raumfeld One is een mooie speaker met interessante streamingmogelijkheden. Teufel heeft alleen wel enkele missers begaan. Zo wordt Spotify niet ondersteund. Last.FM, Napster en Simfy worden wel ondersteund, maar dan weer niet in Nederland. Je hebt uiteindelijk alleen de mogelijkheid om lokale muziek af te spelen, of een radiostation te starten. Ook het gemis van ondersteuning voor AirPlay en lokale muziek in iOS is groot. Er zou domweg veel meer mogelijk kunnen zijn.

Daar tegenover staat dat de Raumfeld One in andere opzichten goed is uitgedacht. Het is mogelijk om een USB-stick aan te sluiten of een MP3-speler via de Line In-optie, wat handig is. Zonder tussenkomst van extra apparatuur is het mogelijk om meerdere speakers op elkaar aan te sluiten. Dat is kostbaar, maar als je het geld hebt is het zeker een aanrader. Je hoeft je dan ook niet te beperken tot de Raumfeld One.

De mobiele app is goed vormgegeven en duidelijk. Het is mogelijk om instellingen van de speaker aan te passen en via meerdere speakers tegelijk muziek af te spelen, of juist niet. Wat je maar wil. Het is dus zeker ook weer niet zo dat je te weinig kan met de Raumfeld One, maar nogmaals, er was meer mogelijk geweest en dat heeft Teufel niet uitgebuit.

De geluidskwaliteit is uiteindelijk toch het belangrijkste onderdeel van de speaker. Als dat niet in orde is, is het product sowieso niet het overwegen waard, maar dit is juist waar Teufel hele dikke punten weet te scoren. De Raumfeld One klinkt perfect, mits deze in een kleine of middelgrote ruimte wordt geplaatst.

Met een adviesprijs van 449,99 euro is de Raumfeld One geen goedkope speaker, maar je krijgt wel waar voor je geld als het gaat om geluidskwaliteit. Wat betreft ondersteuning voor aanvullende functies zou Teufel nog wel wat stappen kunnen zetten, net als bij de beschikbaarheid van het systeem.
7.5
  • Geweldig geluid;
  • Meerkamersysteem;