, , , ,

Artificial Intelligence (AI)

De AI in dit spel is een van de meest in het oog springende punten. Deze is namelijk ronduit goed te noemen. Waar je bij andere games nog wel eens ziet dat alles volgens scripted events (en dus in een vaste volgorde) gebeurt, is dat in BiA zeker niet het geval. Tuurlijk, er zitten wel degelijk wat scripted events in, maar de AI van zowel je teammaten als de vijand is een stuk flexibeler.
Toch lijkt het erop alsof de AI van de vijand af en toe et wat beter is dan die van je team.

Je eigen team

Je eigen team is over het algemeen vrij slim. Als je ze bijvoorbeeld een move order geeft zullen ze niet gewoon op precies die plaats gaan staan, maar zelf naar dekking in de buurt van die locatie zoeken. Dit is een van de sterke punten van de AI, je team is niet langer meer kanonnenvoer.

Wat minder soepel gaat het als je de opdracht geeft om te vuren op een vijandelijke eenheid. Je zou verwachten dat je team, als het buiten bereik van de vijand is, vanzelf een paar meter een andere kant op loopt. Maar dan kom je bedrogen uit. Het is me al een aantal keer gebeurd dat ik een order geef om te vuren zodat ikzelf kon gaan flanken, en dat ik vervolgens te horen kreeg dat er niet geschoten kon worden op dat doel. Erg irritant in het heetst van de strijd.

Vijandelijke eenheden

De AI van je vijanden is op zich ook prima in orde. Zo zullen ook zij gebruik maken van de dekking die de omgeving biedt. Ook zijn het geen zandzakken, d.w.z. dat ze ook nog wel verplaatsen, en soms zelfs proberen om jou van de zijkant aan te vallen. Dat maakt sommige missies erg uitdagend, omdat je dus echt snel de vijand vast moet pinnen, want voor je het weet staan ze min of meer voor je neus.

Ik heb toch nog een minpuntje gevonden:
De vijandelijke AI lijkt niet erg goed om te gaan met fixed positions zoals MG42’s. Zodra ze je 1 keer hebben gezien blijven ze maar schieten, zelfs als je via de andere kant loopt. Dat is erg jammer, want dat is natuurlijk totaal niet realistisch. Overigens is het zo dat de AI van je eigen team helemaal geen gebruik kan maken van dergelijke posities, dat is zo mogelijk nog irritanter: je moet dat dus altijd zelf doen.