, , , ,

Het verhaal

Zodra je het spel opstart en een nieuwe game begint wordt je midden in de actie gedropt. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet had verwacht, meestal beginnen dergelijke spellen met een soort tutorial missie, ergens op een legerbasis, waar je eerst de controls een beetje leert kennen. Dat leek in BiA niet het geval. Maar goed, in de eerste scène kom je dus terecht in een gevecht van jouw squad tegen een Duitse tank divisie. Echter, na een paar minuten gaat de game over in een cut-scene filmpje, waarin je nog even een teammate ziet sneuvelen.

Daarna ga je door na het eerste ‘echte’ level. Het begint in een C47 vliegtuig (dit type vliegtuig is beter bekend als een voor het leger aangepaste Dakota). Je ziet hier hoe je teammaten zich klaar maken om te springen, totdat het vliegtuig opeens geraakt wordt door luchtafweergeschut. Halsoverkop spring je het vliegtuig uit en voor je het weet hang je aan je parachute en daal je af.

Je komt niet al te best neer, via een boom kom je uiteindelijk op de grond terecht. Daar sta je dan, zonder je uitrusting, en dus ook zonder wapen. Gelukkig kom je niet snel daarna je sergeant tegen, die gelukkig een pistool voor je heeft. Uiteraard krijg je de nodige uitleg over hoe je dient te mikken, herladen, etc. De makers hebben kennelijk een tutorial missie met een echte missie gemengd. Leuk idee, je valt meteen in de actie en leert toch hoe je dient te spelen.

Na verloop van tijd kom je steeds meer squad-leden tegen, waardoor je op een gegeven moment ook echt kunt gaan beginnen met commando’s geven. Zoals ik in de inleiding meldde: BiA is een tactische game. De rambo’s onder ons zullen het dan ook niet voor elkaar krijgen de game uit te spelen, je hebt je teammaten hard nodig.

Het spel bevat in totaal 20 missies, waarvan ik hier niet meer ga vertellen (ik wil de pret niet bederven natuurlijk). Wel kan ik jullie laten weten dat je onder meer door de plaatsen Foucarville, Heisville, Vierville, Beaumont, St. Come-du-Mont en Carentan zult komen. Voor de WOII fanaten zullen deze plaatsnamen bekend klinken.