, , , ,

Besturing

De besturing zal voor veel FPS fanaten niet erg bijzonder zijn. Het lopen doe je standaard met de WSAD toetsen. Dit was voor mij wel een opluchting, vaak moet je bij FPS games eerst uitgebreid de controls gaan veranderen om een beetje fatsoenlijk te kunnen gamen. In BiA was dat niet nodig, sterker nog: ik ben nog niet eens in het Control opties scherm geweest.

Waar ik wel even aan moest wennen was het zoomen met je wapen, en het commanderen van je teammaten. Normaal gesproken zie je dat het inzoomen met je wapen met de rechtermuisknop gebeurt. In BiA dien je dat met je middelste muisknop of clickable scrollwiel te doen, terwijl het commanderen van je team met de rechtermuisknop gaat. Na een paar keer de verkeerde knop te pakken gehad te hebben in het eerste level was ik hier echter wel aan gewend. En eventueel is dit natuurlijk geheel naar wens in te stellen.

Ook iets wat misschien even wat gewenning vereist: het schieten zelf. Je zal wel denken, “wat is daar dan zo anders aan?”. Nou, in BiA is het realistisch. Dat wil zeggen: je geweer blijft niet stil in de lucht hangen, je hebt dus te maken met ademhaling. Ook is je wapen niet altijd accuraat, net als in het echt. Het zal je dus regelmatig gebeuren dat je dacht iemand op de korrel te hebben, maar dat je vervolgens gewoon misschiet. Overigens vind ik dit een zeer sterk punt van BiA, mensen van een kilometer afstand met een handpistooltje uitschakelen is er niet bij.

Ook een leuk detail aan de game: de crosshair staat standaard uit. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk wel langs de loop van je geweer móet kijken wil je iets raken. Uiteraard is de crosshair wel aan te zetten, maar ik raad het je zeker af. Een crosshair doet gewoon af aan het realisme, bovendien is ook een crosshair geen garantie dat je raak schiet aangezien je wapen niet altijd accuraat is.

Voor de rest is de besturing vrij vanzelfsprekend, zo is Control bijvoorbeeld bedoelt om van ‘stance’ te wisselen. Dit houd dus in gehurkt zitten of gewoon staan. Wat ik eerlijk gezegd wel mis is de mogelijkheid om echt te gaan liggen. Het komt nog wel eens voor dat je achter een laag muurtje of een hek zit en dat je hoofd nog geraakt kan worden. En dan is het snel over natuurlijk. Klein minpuntje, maar niet onoverkomelijk.