3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Originaliteit

BiA is zonder meer origineel te noemen. Vooral het gebruik van je teammaten is bijzonder, er zijn maar weinig games die erin slagen dit fatsoenlijk te implementeren. Bij BiA is dit wonderbaarlijk goed gelukt. Het besturen van je teammaten is ronduit makkelijk te noemen, het is letterlijk ‘point-and-click’.

Ook origineel is de ‘Situational Awareness View’. Dit is een erg handige modus voor het nemen van tactische beslissing. In feite is dit een aparte game mode waarin het spel gepauzeerd is, en je het landschap van (schuin)boven ziet. Bijna als een soort Real Time Strategy game als de Command&Conquer serie. In deze view kun je je eigen units bekijken, en ook de vijandelijke eenheden die je al gespot had tijdens het spelen. Je kunt ook eventuele ‘flanking’ mogelijkheden zien via de SAV. Flanking is het aanvallen van vijandelijke troep van de zijkant of achterkant. Je dient in BiA erg veel gebruik te maken van het flanken, vaak is dit zelfs de enige manier om vijandelijke troepen te verslaan.



Ook bij het flanken komen je teammaten goed van pas. Zo zijn deze vaak ingedeeld in 2 groepen: een Assault team en een Fire team. Net als in het echt is het de bedoeling dat je Fire team de vijand fixeert op een bepaalde positie. Dit gebeurt simpelweg door erop te vuren. Hierdoor is de vijand genoodzaakt in dekking te blijven, en kan deze dus niet terugvuren of verplaatsen. Tegelijkertijd probeert het Assault team de flank van de vijand te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld de (onbeschermde) zijkant van een positie zijn. Tot slot moet het Assault team de vijand neerschieten. Dergelijke tactieken werden ten tijde van WOII ook daadwerkelijk gebruikt. Nu zul je denk ik ook wel snappen waar de SAV zo belangrijk is.

Nog een handigheidje in BiA is de suppression indicator. Dit is een cirkeltje dat boven vijandelijke eenheden verschijnt. Dit geeft aan of een vijand ‘suppressed’ is of juist niet. In de basis betekent dit: zoekt een vijand dekking (suppressed) of schiet de vijand terug (niet suppressed). Uiteraard is de eerste situatie gewenst, alvorens te beginnen met het flanken.

En last but not least: de multiplayer optie. Dit is zonder twijfel de meest originele multiplayer gameplay ooit in een FPS. In plaats van simpelweg twee squads tegenover elkaar te zetten, bestaande uit menselijke spelers, hebben de makers ervoor gekozen om twee (tot maximaal 4, 2 per team) menselijke teamleiders aan te stellen, en deze vervolgens de AI soldaten te besturen om zo het vijandelijke team uit te schakelen. Dit is aan de ene kant een positief punt: je kunt nu een keer écht tactisch spelen op Internet. In andere games met menselijke spelers ‘onder je’ is het maar de vraag of ze orders van je aannemen. Toch is het aan de andere kant niet bevorderlijk voor de clanvorming. Clanwars van 2 tegen 2 is verre van ideaal, vandaar dat ik zou vermoeden dat het aantal BiA clans vrij beperkt zal blijven.