HTC heeft een topprestatie geleverd met de HTC One M8, het toestel beschikt over een sublieme behuizing die netjes is afgewerkt en beschikt over een goede bouwkwaliteit. HTC heeft op eigenlijk op alle fronten weten te excelleren, behalve met de camera’s aan de achterzijde. Ik heb er de afgelopen twee weken uitgebreid mee gespeeld en mij heeft de Ultrapixel-technologie niet kunnen overtuigen.

We zien ook dat het opnemen van video’s met een smartphone nog steeds aan populariteit wint, kijk bijvoorbeeld naar Vine, een app waarmee je korte video’s kan opnemen. De HTC One M8 schiet echt te kort zonder optische stabilisator. Eigenlijk is de camera in mijn optiek ook het enige minpunt aan de HTC One M8. We zullen binnenkort nog een hele uitgebreide cameratest doen met alle nieuwe topmodellen, maar ik verwacht niet dat de HTC One M8 daarbij als winnaar uit de bus komt.

De camera is eigenlijk mijn enige echte kritiekpunt, verder heeft HTC steeds opnieuw gekozen voor topcomponenten, het beeldscherm met Super LCD 3-technologie is werkelijk subliem. Het geluid is door middel van Beats Audio HTC Boomsound ook gewoon beter dan bij veel andere smartphones.

HTC heeft -op de camera na- gewoon steeds voor het beste component gekozen. Daarnaast heeft het vastgehouden aan het zeer succesvolle ontwerp van de eerste HTC One, maar heeft het dit verder verbeterd. In het interview dat ik had met HTC vertelde Mark Moons mij dat HTC de klant wil terugwinnen door innovatie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet helemaal zie, maar dat kan wellicht nog komen. Kiezen voor de meest hoogwaardige componenten en materialen is in mijn ogen uitstekend, maar geen innovatie.

Als ik de innovatieve functies van de HTC One M8 moet benoemen, dan is het de dual-camera die helaas niet beter is dan een enkele smartphone-camera van bijvoorbeeld Sony, welke HTC ook gewoon kan inkopen. Daarnaast is er de Dot Cover, deze is geniaal, werkt uitstekend en is echt de moeite waard. Maar dit is een optionele accessoire en wordt dus niet meegeleverd. HTC Boomsound wil ik ook nog wel bestempelen als innovatie aangezien dat samen met Beats Audio ontwikkeld is en zolang Beats niet gaat samenwerken met een andere smartphone-fabrikant heeft HTC hierin een unieke positie.

Tot slot wil ik ook nog even benoemen dat HTC stappen heeft gezet om de eigen Sense-interface meer los te koppelen van het Android-besturingssysteem. Hierdoor kan HTC tussentijdse updates doorvoeren in Sense via de Google Play Store en zal het ongetwijfeld makkelijker zijn om sneller Android-updates te ontwikkelen. HTC zal alleen nu zelf moeten bewijzen dat het Sense ook actief gaat onderhouden.

De HTC One M8 is werkelijk een uitstekend toestel op alle fronten, wel moet je voor lief nemen dat je er een foto mee kan schieten waar je niet te hoge eisen aan moet stellen en opgenomen video’s vaak schokkerig zijn of je moet een statief gebruiken.
8.6
  • Prestaties;
  • Bouwkwaliteit;