Inhoud, design & onderdelen

Verpakkingsinhoud

In het compacte doosje van de Lumia 830 vinden we natuurlijk de Lumia 830 terug, plus een beknopte snelstartgids, een accu, een acculader en een micro USB-kabeltje. De acculader heeft een stroomsterkte van 1,5 ampère en dat is ruim voldoende voor dit toestel. Jammer genoeg levert Nokia geen headset mee, maar gezien de prijs is dit niet zo verwonderlijk.

Design

De Nokia Lumia 830 heeft een aantrekkelijk ontwerp met een matte metalen zijde en een -in dit geval- mooie oranje achterkant die weliswaar van plastic is. De laag Gorilla Glass die bovenop het scherm ligt is voorzien van een zeer subtiele bolling aan de zijdes, wat de Lumia 830 nog net wat interessanter maakt.

Wel opmerkelijk is dat de camera in de behuizing verzonken is. Als je de telefoon wat steviger in je hand houdt, voel je de rand van het ronde gat ook aan je handpalm irriteren. De vellen vliegen er niet van af, maar prettig is ook anders. Dat is wat mij betreft natuurlijk absoluut geen succes. Het ontwerp van een telefoon moet in de eerste plaats natuurlijk afgestemd zijn op de hand en dat heeft Microsoft in mijn ogen enigszins verzaakt.

De camera ligt verzonken in de achterkant

Onderdelen

Op de voorzijde van de Lumia 830 vinden we voor een Windows Phone-toestel weinig speciaals. Boven het scherm zit een inkeping met daarachter een speakertje voor telefoongesprekken, rechts daarvan zitten enkele sensoren. Nog verder naar rechts vinden we een camera en ook het Nokia-logo, voor het laatst dus. Onder het scherm zitten de drie welbekende aanraakgevoelige Windows Phone-toetsen met onder de middelste een inkeping voor een microfoon.

Op de achterzijde zit bovenaan in het midden een secundaire microfoon, met daaronder de genoemde grote cirkelvormige inkeping voor de camera die vergezeld is door een LED-flitser. Helemaal onderaan de achterzijde zit een serie inkepingen die het geluid van de speaker door de achterkant naar buiten leiden.

Op de bovenkant zit opvallend genoeg de USB-aansluiting, een plaatsing waar ik niet zo’n fan van ben. De aansluiting hoort wat ons betreft centraal op de onderkant, omdat accessoirefabrikanten hier ook vanuit gaan. De bovenkant is de eerstvolgende beste plek maar geniet absoluut niet de voorkeur. Op de bovenkant zit ook de aansluiting voor een headset die je dus zelf moet aanleveren.

Op zowel de onderkant als linkerzijde heeft Microsoft geen poorten of knoppen geplaatst. De rechterzijde bevat volumeknoppen, een aan/uitknop en een sluiterknop voor de camera.

Aangezien de Lumia 830 met een losse accu wordt geleverd moet de smartphone geopend kan worden. De gehele achterkant is van de behuizing te nemen en zo kan de accu worden geplaatst, maar ook een microSD-kaartje en uiteraard ook de simkaart. Verder valt op dat in de achterkant standaard al een chip voor draadloos laden is ingebouwd. Een lader moet je helaas los aanschaffen.