Inhoud van het spel
STCC-wagens
Zoals gezegd lijkt het STCC erg op het WTCC. Vele wagens zoals de BMW e90 en e46, de Seat Léon en Alfa Romeo 156 zitten ook in Race 07. De nieuwe wagens zijn de Volvo C30, Volvo S60 en de een niet-gelicensieerde Mercedes-Benz C200 welke in-game bekend staat onder de naam BMS Incognito. Daarnaast vind je een nieuwe Peugeot 308 en een Audi A4.
Alle wagens hebben ongeveer dezelfde specificaties als in het WTCC. Dit betekent dat ze vrijwel allemaal een sequentiële zesversnellingsbak hebben. Alleen BMW heeft H-bakken met vijf versnellingen net als in het WTCC. Er zijn echter twee BMW e90’s met een sequentiële zesbak. Naar het schijnt hebben deze twee BMW’s meer gewicht dan de anderen, dit staat alleen niet in de specificaties.
Bonuswagens
Bij dit spel krijg je ook een supportklasse van het STCC. Namelijk Chevrolet Camaro’s. Deze wagens zijn allemaal gelijk, en zoveel vermogen op de Zweedse circuits moet erg leuk zijn.
Besturing
De wagens rijden eigenlijk nog steeds hetzelfde als in Race 07. De nieuwe wagens maken hier geen verschil in. Een voorwielaangedreven Seat of Volvo rijdt toch heel anders dan een achterwielaangedreven BMW of Mercedes-Benz. Bij de voorwielaangedreven modellen zul je nog steeds moeten waken voor bandenslijtage aan de voorkant, bovendien vraagt een voorwielaangedreven auto een compleet andere rijstijl dan een achterwielaangedreven model.
Ik heb wel het idee dat de banden van de STCC-wagens wat minder tricky zijn dan die van de WTCC-tegenhangers. Je voelt veel eerder dat je op de limiet zit. Het is jammer dat je soms een wiel door het bodywork heen ziet gaan tijdens het rijden. Verder zou ik hier nog een heel verhaal kunnen houden, maar aangezien dit slechts een uitbreiding is verwijs ik je door naar de andere reviews van GTR Evolution en Race 07.
Er zit verder een zeer irritante bug in het spel. Deze was er al toen het spel werd uitgegeven in oktober en is nog niet gefixt! Je kunt namelijk maar beter uit de buurt blijven van de Volvo S60. Als deze auto je raakt ga jij vliegen met je auto! De Chevrolet Camaro’s zijn enorm tof om mee te knallen. De grote hoeveelheid koppel werkt heerlijk en driften geeft je een heel goed gevoel als dit goed gaat!
Circuits
Alle zeven circuits van het STCC seizoen 2008 zitten er in. Het zijn allemaal korte circuits waar veelal langzame bochten inzitten tezamen met een paar gevaarlijk snelle bochten.
Het langste circuit is 3,1 km, en de rondetijd ligt op 1 minuut 20 seconden. Het kortste circuit is Gothenburg met een rondetijd van ongeveer 45 seconden. De circuits zijn Falkenberg, Gothenburg, Karlskoga, Mantorp Park, Ring Knutstorp, Sturup Raceway en Våler. Våler is het enige circuit in het spel dat niet Zweden ligt. Dit circuit ligt in Noorwegen.
De circuits zijn dus erg kort en dit is zeker in het begin wennen. De snelheid waarmee geschakeld dient te worden ligt veel hoger dan in het WTCC. De rechte stukken zijn kort en dus is het zaak je banden te sparen voor de bochten, zodat juist jij de snelste bent op het circuit. Met versleten banden red je het absoluut niet in het STCC, terwijl je bij het WTCC veel meer rechte stukken hebt en je minder aanspraak hoeft te doen op de grip van de banden. De circuits zijn goed gedetailleerd, de oude grafische engine kan helaas niet zoveel eye-candy hebben als tegenwoordig wordt gevraagd. Deze kleine circuits zijn absoluut een uitdaging om te rijden!
Zie hieronder een stukje van een race van mij in een Camaro op het stratencircuit van Göteborg.