2min

Tags in dit artikel

Graphics & Geluid

Collectables


Tijdens het spelen van een missie kun je Gold, Intel en Tomes vinden. Het goud ligt in de levels te slingeren in zakken, goudstaven of kandelaars, altijd handig natuurlijk. Intel vind je in notities of attachekoffers. Elke missie heeft een vast aantal van deze collectables die je kunt verzamelen.
Wat kun je er dan mee doen? Upgrades voor wapens unlocken en kopen! Denk bijvoorbeeld aan een groter magazijn voor je wapen, of een demper. Met het goud dat je vindt koop je de upgrades, en met Intel speel je de upgrades vrij. Het verzamelen van Tomes dient voor het vrijspelen van upgrades voor je Veil powers. Deze upgrades kun je op de Black Market kopen, die buiten de missies om beschikbaar zijn.



Graphics


Wolfenstein maakt gebruik van dezelfde engine als Doom 3, al is er natuurlijk wel gigantisch aan gesleuteld en zitten er een aantal verbeteringen in sinds Doom 3. Het lichtgebruik is beter, en er is ook een depth of field toegevoegd. Alles om het realistischer te laten ogen natuurlijk.
Over het algemeen is het spel behoorlijk mooi vormgegeven, de levels zijn met gevoel ontworpen, en zien er geloofwaardig en functioneel uit, er zijn bijna geen plekken in het spel die totaal geen nut hebben, elke kamer of gang heeft wel iets te brengen.
Het enige wat mij tegenviel waren de modellen, er zitten eigenlijk maar een paar soorten vijanden in, er is te weinig afwisseling, al helemaal als je de krachtigere vijanden tegen komt, die zien er allemaal exact hetzelfde uit.



Geluid


De muziek is over het algemeen de "standaard" spannende oorlogsmuziek, het klinkt niet nieuw en voegt niet veel toe, maar het past wel bij de game.
Gelukkig zijn de geluiden van de wapens wel goed, elk wapen heeft zijn unieke geluid, en met de upgrades veranderd het geluid vaak. Ze klinken zoals ze moeten, en mijn favoriet is het krakende electrische geluid van de Tesla Gun, waarmee je vijanden elektrocuteert.
De stemmen van de hoofdpersonen zijn niet echt bijzonder, de Duitsers spreken Engels met een overdreven en nep Duits accent, beetje jammer, maar dat hoort wel bij de game denk ik.

Level design


De omgevingen in Wolfenstein zijn erg goed vormgegegeven, zo voelt Isenstadt daadwerkelijk als een stad aan met al zijn steegjes, verschillende huisjes en de verschillende stadsdelen. De omgevingen buiten Isenstadt zijn misschien niet zo goed, zoals de missie op een boerderij, maar het level design zelf staat als een huis. Bijna elk gangetje heeft wel een doel, danwel om goud of intel te vinden, of om een andere route te vinden. Er gebeurt genoeg in de omgeving om je heen om niet het gevoel te krijgen dat je een statische shooter speelt, wat in feite wel zo is, want Wolfenstein is zo scripted als het maar kan. Goed werk van id Software om dat te verbergen door het level design.

Table of contents