, , ,

Functies, alledaags gebruik

Na de buitenkant bestudeerd te hebben is het tijd om de telefoon aan te zetten en te gaan gebruiken. De Curve 8520 bied dan geen GPS of 3G, de telefoon komt wel degelijk over. Tijd om al deze functies eens aan de tand te voelen.

Bellen

Naast sms’en is bellen natuurlijk het voornaamste doel van een telefoon en dat werkt prima. Zowel de ontvanger als de diegene die gebeld word is goed te verstaan. Het toevoegen en beheren van contacten gaat via een simpele lijst die alles bevat wat je nodig hebt. Dat werkt verder prima, maar het zou leuk zijn geweest als RIM toch een beetje meer zijn best had gedaan om de vaak vrij kille menu’s wat op te fleuren. Mocht je al een heel aantal contacten in Outlook hebben staan, dan kun je synchroniseren.

Sms’en

Sms’en kan op twee manieren. Je kunt kiezen voor het algemene scherm waarop alle e-mails en sms’jes binnenkomen, of je kunt ze los zien. Wat ook je voorkeur is, het gaat allemaal vlot. Het toetsenbord is even wennen als je klein fysiek toetsenbord gewend bent, maar daar ben je na een paar dagen wel aan gewend.

Qua interface valt er nog wel wat te verbeteren. Er is een threaded weergave aanwezig, maar daarvoor moet je wel de laatste sms selecteren. Hij sorteert ze dus niet zoals andere telefoons onder de naam of het nummer van je contactpersoon.

Camera

De Curve 8520 heeft een 2.0 megapixelcamera zonder auto-focus en flits. Dat betekent niet dat de camera per defenitie slecht is. Nee, voor een budgetmodel maakt de telefoon prima foto’s. Kleuren komen goed over en ook overdag een foto maken is geen probleem. Inzoomen kan via de trackpad en dat verloopt soepel. De foto’s kunnen gelijk geüploaded worden naar Flickr, of worden verstuurd via e-mail.

Als er echter iets meer van de camera word gevraagd, zoals een foto van dichtbij of met iets minder licht, dan laat de camera het afweten. Dat is niet zo erg, het is tenslotte een mobiele telefoon, maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Wel is het jammer dat er standaard geen flits aanwezig is. Ook is het maken van video’s mogelijk zij het op een lage resolutie van 320 x 240 pixels. De video’s en foto’s zien er prima uit zoals gezegd, maar als de omstandigheden niet optimaal zijn, dan is de foto ook niet goed

Multimediaopties

Ondanks dat deze telefoon zoals eerder vermeld een aantal functies ontbeert heeft RIM dit toestel in de markt gezet als multimedia-smartphone. Muziek is makkelijk toe te voegen via de Blackberry Media Sync-applicatie op de pc en deze kopieert netjes al je iTunes muziek naar de telefoon. Ook het beheren van je muziek gaat goed. Afspeelijsten kun je bijvoorbeeld op een slimme manier maken door een artiest, album of genre te selecteren, waar de Curve 8520 vervolgens een mooi lijstje van maakt.

Album-art wordt getoond en ook een equalizer en audio-boost-functie onthreken niet. De standaard meegeleverde oordopjes klinken zeker niet slecht, al hadden deze wel wat meer bas kunnen laten horen. Ook het geluid wat de telefoon zelf kan produceren klinkt aardig en luid genoeg. Bovenaan zitten ook drie handige knoppen waarmee je de muziek kunt pauzeren en het volgende of vorige kunt liedje ten gehore kunt laten brengen. Ook zijn alle multimediabestanden makkelijk te delen via de ingebouwde mogelijkheden. Zo is het onder andere mogelijk om je foto’s direct naar Flickr te uploaden.

E-mail

E-mail moet tegenwoordig overal beschikbaar kunnen zijn. We willen overal op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. En dat is nu juist waar RIM groot mee is geworden. E-mailen op de Curve 8520 werkt zeer efficiënt.

Je kunt zonder moeite meerdere accounts toevoegen en als je gebruikt maakt van BIS kun je maximaal tien accounts toevoegen. Het opgeven van je email-adres en wachtwoord is genoeg om je email voortaan te laten binnenhengelen. Foto’s en visitiekaartjes zijn prima mee te sturen. Ook het bekijken van bijlagen is geen probleem.

Voor Word-, Excel-, Powerpoint- en PDF-bestanden is een speciale viewer beschikbaar. Ook is er gedacht aan je datagebruik, want als je bijvoorbeeld gebruik maakt van GPRS, dan word je Powerpointbestand van enkele megabytes keurig gecomprimeerd.

Applicaties

Applicaties zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Elke smartphone fabrikant heeft tegenwoordig zijn eigen store, zo ook RIM met zijn App World. Er zijn nog niet zoveel applicaties beschikbaar in de App world, maar daar word aan gewerkt. Veel van de applicaties zijn gericht op zakelijk gebruikers, maar er zijn ook zeker spelletjes te vinden. Als een programma een update heeft dan krijg je daarvan automatisch een mailtje. Betalen kan met een creditcard.

Standaard is er door RIM al Windows Live Messenger geïnstalleerd, zodat je je foto’s en andere bestanden snel en eenvoudig kunt delen met de buitenwereld.

Accuduur

Omdat de telefoon niet voorzien is van 3G of GPS gaat de telefoon best lang mee op een batterijlading. Hij kan zeven dagen standby staan en als je hem intensief gebruikt dan houdt hij het zeker twee dagen vol voor hij weer aan de lader moet.